LLARG TERMINI

La cara oculta de l'economia digital

Una recent sentència europea considera Uber una empresa de transport i per tant responsable dels seus usuaris i dels seus treballadors

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp37693506 barcelona 16 03 2017 huelga de taxistas manifestaci n en arc171221184246

zentauroepp37693506 barcelona 16 03 2017 huelga de taxistas manifestaci n en arc171221184246 / FERRAN NADEU

Uber no és una plataforma tecnològica d’intercanvi de serveis entre usuaris com argumentava l’empresa, és una companyia de transport i ha d’estar sotmesa a la mateixa exigència de llicències i auto­ritzacions que els taxis o les com­panyies de xòfers. La decisió del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) és de gran transcendència perquè estableix un precedent en la regulació futura de les plataformes digitals, que han crescut de forma exponencial a nivell global sense que els Estats o les administracions locals hagin tingut temps material de pair el fenomen. 

    

La telefonia fixa va trigar 75 anys a arribar a 100 milions de persones. WhatsApp va superar aquests 100 milions d’usuaris en tres anys i mig. La digitalització avança a un ritme tan frenètic que els usuaris d’un servei poden arribar a sumar milions en menys d’un any i portar a la ruïna sectors tradicionals que deixen de ser utilitzats (recordem l’exemple dels missatges de SMS) de la nit al dia. I el creixement ve donat precisament de la percepció que tenen els clients a que aquests serveis són útils, els milloren la vida o els donen uns ingressos addicionals. 

    

Les empreses com Uber o Airbnb s’aferren a aquest argument, que pot ser pervers, per reivindicar el seu dret a operar lliurement sense barreres en ciutats i Estats. I tenen tot el dret a fer-ho, no és correcte posar portes al camp a l’entrada de nous operadors en l’economia si compleixen les normes. I és en la definició de quina és la seva naturalesa on hi ha la trampa. Uber i Airbnb argumenten que són plataformes amb una tecnologia que permet que els usuaris intercanviïn serveis dels quals elles no es fan responsables. Europa considera ara que no només són proveïdors de la tecnologia, sinó que són responsables de tota la cadena de negoci.

    

La sentència d’Uber és només la punta de l’iceberg de tots els conflictes que s’hauran de dirimir en l’àmbit de l’economia col·laborativa i les plataformes digitals. Un dels que està agafant força són els conflictes laborals que s’oculten darrere d’empreses de comerç electrònic o de transport com Amazon, Deliveroo o Glovo. 

    

A la Gran Bretanya comença a haver-hi un fort moviment de protesta organitzat per empleats d’aquestes firmes que denuncien l’incompliment sistemàtic de la legislació laboral. Una comissió de diputats del Parlament britànic ha considerat que els contractes que Amazon i Uber fan firmar als seus transportistes són abusius perquè els obliga a declarar que no reclamaran una relació contractual. Les empreses argumenten a favor seu que són treballs pensats per a joves (repartidors en moto o bicicleta) per aconseguir petits ingressos compatibles amb els seus estudis. 

Notícies relacionades

    

L’economia digital ha vingut per quedar-se. Però el que és bo per a l’usuari no sempre ho és per al treballador o per a la societat en el seu conjunt. El cercle es tanca en harmonia quan a més de satisfer el client, el treballador té un treball digne i l’Estat recapta impostos. 

Temes:

Airbnb Uber