Anar al contingut
abertran36744435 barcelona 02 01 2017 econom a alguans cadenas ya han emep170102135530

De la 'revolució' a la digitalització

Enric Hernàndez

La tardor calenta catalana, que ho ha sigut tant climàticament com políticament, ha deixat profundes seqüeles en la nostra societat. Des de les primeres detencions d'alts càrrecs de la Generalitat, el 20 de setembre, fins al cessament, empresonament o fugida dels membres del Govern català, passant pel violent 1-O i les posteriors protestes al carrer, Catalunya ha viscut les seves jornades més convulses. La convivència s'ha deteriorat i el teixit econòmic ha quedat esquinçat per la mudança de milers d'empreses, la fuga de dipòsits i la frenada de les inversions. El fracàs de la candidatura barcelonina a allotjar l'Agència Europea del Medicament ha engruixit el núvol de pessimisme que d'un temps ençà plana sobre la població catalana. De resultes de tots aquests factors, i d'altres que aquí no tenen cabuda, les reserves hoteleres decauen, els restaurants facturen menys i l'atur repunta per sobre de la mitjana espanyola. Mals temps per al consum.

La campanya de Nadal d'aquest any està, doncs, plena d'incògnites. No és segur que les eleccions del 21 de desembre resolguin totes les incerteses polítiques, ni és probable que n'hi hagi prou amb la crida a les urnes per segellar la necessària reconciliació en una ciutadania irresponsablement fracturada per les elits polítiques. És més, no es pot descartar que una aritmètica parlamentària endimoniada condemni Catalunya a un llarg període d'inestabilitat política que perpetuï la intervenció de l'autonomia, en aplicació de l'article 155 de la Constitució. Com que les decisions de despesa depenen de la confiança respecte al futur, val més ser prudents i no fer-nos gaires il·lusions.

Però, juntament amb els efectes funestos que ha comportat per a l'economia catalana la tan pregonada com mentidera revolució dels somriures, el comerç tradicional afronta un desafiament de molt més calat: l'impacte de la revolució digital -aquesta sí, palpable i verdadera- sobre els hàbits de compra dels consumidors. No és aventurat pronosticar que l'eclosió de l'e-commerce i l'ascens de les noves plataformes digitals de venda i distribució seguiran robant quota de mercat als establiments físics.

A l'inici d'aquesta incerta campanya de Nadal, els experts del suplement econòmic +Valor analitzen en aquestes pàgines les conseqüències que tindran per al comerç els esmentats factors, i també les de fenòmens relativament recents com el Black Friday, que estimulen la desestacionalització de les compres. Una guia útil per a venedors... i per a potencials compradors.

0 Comentaris
cargando