Editorial

Injecció per reanimar el comerç

El pla municipal de promoció comercial i el Black Friday conviden a pensar en una progressiva normalització

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp41059565 iluminacion171123210321

zentauroepp41059565 iluminacion171123210321 / CARLOS MONTANYES

Un dels pitjors maldecaps que van assaltar l’alcaldessa Ada Colau després de la ruptura del pacte municipal de govern amb el PSC va ser la substitució de Jaume Collboni. Durant el seu any i mig de gestió, el regidor socialista es va convertir en un pilar fonamental per mantenir fluides les relacions de l’ajuntament amb el món empresarial de la ciutat, i molt especialment amb el sector comercial i turístic representat pels gremis hotelers i de restauració. La desconfiança entre aquests col·lectius i un equip municipal reticent al model de turisme massiu  ha sigut una constant des de l’inici del mandat de Barcelona en Comú. D’aquí la importància de comptar amb un interlocutor (Collboni ja té substitut) que sàpiga apaivagar tensions sobretot en un moment tan delicat com l’actual per al teixit econòmic de Barcelona. 

Els brutals atemptats terroristes de l’agost passat i la traumàtica travessia cap al frustrat independentisme han tingut seriosos efectes en el ritme de creixement de Catalunya que era comparable al de les regions europees de més progrés. La inestabilitat política ha sigut en aquest aspecte la més perjudicial i s’ha deixat notar negativament en el nombre de visitants amb els seus immediats efectes en l’àmbit comercial. El volum de turisme en hotels ha arribat a caure el 3,9% a l’octubre, respecte al mateix mes del 2016, i les pernoctacions van baixar el 6,8% en consonància amb el 7% de caiguda de l’ocupació registrada directament pels hotelers de Barcelona. Molts altres indicadors socioeconòmics mostren també la seva pitjor cara dels últims anys. En aquesta situació ha de ser ben rebuda la campanya de promoció comercial anunciada per l’ajuntament amb injeccions econòmiques per reactivar el model comercial en general i, més en particular, de cara a dates concretes com la captació de visitants per celebrar a la capital el Cap d’Any.

Probablement les quantitats anunciades seran considerades escasses pels sectors afectats, però poden servir per insuflar confiança. En aquest sentit, el Black Friday –una jornada que malgrat les crítiques inicials  ha arribat per quedar-se entre nosaltres–, anuncia molt bones expectatives pel que fa a la reanimació del consum que tan necessària és per a la ciutat.