CONTRAPUNT

Guerra pels pilots amb els passatgers de víctimes

Cancel·lar 2.000 vols com ha fet Ryanair hauria d'estar molt més penat

2
Es llegeix en minuts
Un avió de {Ryanair} al Prat.

Un avió de {Ryanair} al Prat. / JOSEP GARCIA / BARCELONA

En algunes zones turístiques de la Xina amb excés de demanda als restaurants –a vegades és difícil d’atendre– hi ha equips de personal de cuina que decideixen gairebé al dia en quina empresa treballaran segons l’oferta econòmica que els convenci més. És com la reforma laboral, però portada a l’extrem, al revés en aquest cas. La història, explicada per un cap de cuina d’un restaurant internacional que s’havia d’enfrontar gairebé diàriament a aquest problema, ve al cap davant la cancel·lació de més de 2.000 vols per la companyia irlandesa Ryanair. La versió oficial és que l’aerolínia ha planificat malament les vacances dels seus pilots i, davant la falta d’oficials, se n’ha ressentit la seva puntualitat (aspecte molt penat pels usuaris a mitjà termini). La solució, fàcil: es cancel·len els vols que facin falta i es compensa, mínimament, tenint en compte el dany causat, els afectats.

    

La versió real s’assembla més a l’exemple xinès. Davant la forta demanda de pilots amb experiència, molts dels que treballaven per a Ryanair a través d’empreses de subcontractació s’han passat a companyies amb millors condicions econòmiques, de qualitat de vida, o en què tenen més possibilitats d’ascendir. Ryanair és una de les aerolínies més rendibles, gràcies en gran part a l’escàs pes dels costos laborals. També és una de les companyies que exigeixen menys hores de vol a un pilot per contractar-lo. Per a molts es converteix en una palanca per passar a altres aerolínies que exigeixen més experiència i paguen més i millor. Quan no hi havia suficient demanda de pilots, Ryanair tenia pocs problemes. Amb l’aparició de noves companyies, el creixement d’altres i l’arribada del baix cost fins i tot en vols intercontinentals, el mercat s’ha obert i s’han incrementat els transvasaments de personal entre empreses.

    

Un dels més perjudicats en aquesta guerra de pilots ha sigut l’usuari. Anunciar en plena temporada estival que es cancel·len milers de vols suposa carregar-se les vacances de milers de persones, que difícilment podran considerar-se compensades amb una indemnització. I menys quan la causa no és un fenomen ­imprevist, sinó una mala programació.

Notícies relacionades

    

La legislació europea hauria de ser molt més contundent, amb multes o obligacions de rescabalar el viatger que realment afectessin els comptes de l’incomplidor. La xifra que sona com a sanció per aquest cas, quatre milions d’euros, és ridícula davant els 1.242 milions de beneficis declarats per l’empresa el 2016. I no val l’argument que els bitllets són molt barats. També ho són molts aliments, i no per això han de complir menys condicions sanitàries que la resta.