Contrapunt

La nova vella economia

Les grans tecnològiques han de saber actuar a nivell local reduint l'impacte de les seves operacions a la societat i pagant impostos on tenen els consumidors

2
Es llegeix en minuts

La transformació digital ha donat lloc a conceptes com ara nova economia o economia col·laborativa. Però, en definitiva, per més glamur que s’hi vulgui donar, es tracta de negocis amb consumidors i amb beneficis, encara que l’escala sigui global. La digitalització ha canviat la manera com s’intercanvien els béns i aquests de vegades són virtuals en comptes de materials, cosa que dificulta gravar les bases imposables i aplicar impostos com el de societats o l’IVA.

Quan un consumidor escull veure una pel·lícula en una plataforma com Netflix, comprar un producte a Amazon o descarregar una aplicació a Apple no sap on són els desenvolupadors d’aquesta tecnologia, ni l’equip de vendes i atenció al client, i desconeix completament on està domiciliada la companyia prestadora d’aquests serveis. I no tan sols ho desconeix el consumidor, tampoc ho saben en molts casos les autoritats del país on es troba el client del servei, que són les responsables de recaptar els tributs amb què sostenir les finances públiques i l’estat del benestar.

Els grups tecnològics com Apple, Amazon, Airbnb, Uber, Google o Facebook domicilien les seves operacions en països de baixa tributació, on de forma perfectament legal acaben pagant pràcticament zero. Brussel·les calcula que els avantatges fiscals oferts per Irlanda van permetre a Apple estalviar-se 13.000 milions en impostos entre el 2003 i el 2013.

Els líders europeus, amb França, Alemanya, Espanya i Itàlia al capdavant, estan intentant ficar mà a una situació que s’ha convertit en un colador per on escapen milers de milions en impostos. La iniciativa europea subscrita ja per 10 països reclama una taxa sobre la facturació de les empreses tecnològiques a mitjans del 2018. Però s’ha trobat amb l’oposició de països com Irlanda o Luxemburg, que basen la seva competitivitat precisament en la fiscalitat. Una altra vegada, la fragmentació dels models econòmics de l’eurozona dificulta homogeneïtzar les regles del joc.

Notícies relacionades

La nova economia digital té èxit perquè els clients la volen i la fan servir. L’èxit amb què es propaguen serveis com els que ofereixen Uber Airbnb al món són un exemple de cobrir una demanda o de saber crear-la del no-res. Tot i això, aquests grans grups globals han de saber actuar de manera local si volen sobreviure en el futur. Han de ser capaços de negociar amb les comunitats locals per tractar de reduir el fort impacte de les seves operacions en els sectors tradicionals i han de pagar els impostos on tenen als seus consumidors. Solament d’aquesta manera contribuiran de veritat al bé comú i no al seu propi.