EDITORIAL

La fi de la paradoxa amb les dades de Facebook

Els usuaris estan en el seu dret de cedir les seves dades a qui els ofereixi serveis a canvi però el que no poden fer és renunciar a l'acte explícit d'autoritzar-los

1
Es llegeix en minuts
lpedragosa33826333  files  this file photo taken on may 10  2012 show160513205314

lpedragosa33826333 files this file photo taken on may 10 2012 show160513205314 / KAREN BLEIER

Qualsevol de nosaltres està habituat a omplir múltiples formularis en suport físic per autoritzar les empreses, les institucions o les associacions amb les quals ens relacionem a utilitzar les nostres dades més personals. No obstant, quan ens endinsem en el món digital, en nombroses ocasions se’ns demana únicament una cessió genèrica de les mateixes dades sense especificar les finalitats amb què s’utilitzaran. Per fi, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, en coordinació amb quatre països europeus més, s’ha decidit a sancionar un dels principals operadors digitals, la xarxa social Facebook. La causa és l’ús, sense permís dels usuaris, de dades vinculades a la seva intimitat amb finalitats publicitàries. S’acaba, doncs, una insostenible situació d’asimetria entre la protecció de dades en l’entorn presencial i en el virtual.

    

La sanció és d’1,2 milions d’euros, la màxima prevista, però nímia si mirem els ingressos de Facebook. Amb tot, ha de ser un toc d’atenció, no tan sols per a la xarxa social, sinó molt especialment per als seus usuaris. Estan en el seu dret de cedir les seves dades a qui els ofereixi serveis a canvi però el que no poden fer és renunciar a l’acte explícit d’autoritzar-los. Aquest és el nucli de la multa. I els que reben aquestes dades no poden en cap cas amagar que les tenen i encara menys ocultar als seus legítims propietaris amb quins fins les utilitzen. La paradoxa ha arribat al final.