Contrapunt

Emissions contaminants que pagarem tots

La indústria de l'automòbil és una de les més subvencionades i hauria de ser la més complidora

2
Es llegeix en minuts

"D'acord, ens hem passat tots i ara que s'ha descobert haurem d'arreglar-ho. Suposo que ens ajudareu, és el vostre deure". No sé si aquesta frase ha existit però serviria per resumir el que està succeint a Europa amb el cas de les emissions excessives, fraudulentes i contaminants dels vehicles dièsel, més conegut com a 'dieselgate', i les reaccions dels Estats.

El 'dieselgate' era, en síntesi, una manipulació dels sistemes de software dels cotxes perquè en el moment en què passin els controls d'emissions el motor actuï amb les mínimes revolucions possibles per passar la prova i contaminar per sota del seu funcionament normal. Gràcies als resultats d'aquestes proves, molts vehicles van rebre ajudes dels Estats, tant en forma de subvencions al comprador per ser automòbils menys contaminants, com amb rebaixes de tributs amb el mateix argument. Hi ha hagut judicis als Estats Units i acords forçats amb les empreses que els han obligat a aportar milers de milions, amb multes o amb reparacions als conductors afectats. 

Notícies relacionades

Però a Europa sembla que s'opta per la frase del principi de l'article. A principis d'agost, l'Administració alemanya i els màxims responsables d'empreses de l'automòbil van arribar a un acord per actualitzar el software de 5,3 milions de cotxes dièsel. I dimarts de la setmana passada es va anunciar un pacte similar a Àustria: el Ministeri de Transports va pactar amb els fabricants una actualització dels programes de 600.000 cotxes amb l'objectiu de reduir les emissions de gasos. Per incentivar aquesta operació, el Govern donarà primes addicionals als compradors de vehicles més eficients i menys contaminants, a canvi de desballestar l'antic, i fins i tot s'atorgaran ajudes financeres de fins a 10.000 euros per a l'adquisició de cotxes elèctrics.  

En aquest cas, el principi aquell de qui contamina paga no es compleix, al contrari. Els fabricants de cotxes, una de les indústries més subvencionades, tant per avantatges fiscals com per ajudes a la compra de vehicles, no només van produir cotxes que van contaminar molt més del que declaraven, sinó que ara aconseguiran de nou aportacions públiques per renovar el parc, mantenir el seu negoci i evitar càstigs pitjores. Aquest tipus d'indústria s'ha valgut sempre de l'argument dels milers de llocs de treball directes i indirectes que depenen d'ella per reclamar ajudes públiques. Però, a canvi d'això, hauria de ser un dels sectors més escrupolosos en el compliment de la llei. La reguera de casos de manipulacions, motors trucats i trampes variades per eludir els controls demostren que queda molt camí per recórrer en aquest sector