Editorial

El caos es pot evitar encara al Prat

Els treballadors han de votar en la nova assemblea amb responsabilitat i amb sentit de proporcionalitat

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp39643488 barcelona 11 08 2017    siguen las colas en el aerop erto de170811175215

zentauroepp39643488 barcelona 11 08 2017 siguen las colas en el aerop erto de170811175215 / CARLOS MONTANYES

El pont d’agost concentra una part molt important del trànsit aeri vinculat al turisme. Aquest cap de setmana, l’aeroport del Prat bat rècords anuals de vols i de passatgers. En dies com aquests qualsevol incidència pot provocar una situació caòtica. Les aturades parcials que protagonitzen ahir i demà els vigilants de l’empresa Eulen, encarregada dels controls de seguretat als passatgers que embarquen, mutaran en una vaga total a partir de dilluns. No cal ser gaire malintencionat per pronosticar que entrarem en el caos en una infraestructura crítica en una capital turística com Barcelona. Aquest col·lectiu de treballadors ha demostrat fins ara que amb aturades parcials o amb vaga encoberta és capaç de col·lapsar el servei al seu gust. Aquesta possibilitat ha sumit els viatgers en una angoixa que es tradueix en llargues hores d’espera, sigui perquè hi ha cues, sigui perquè arriben abans per assegurar-se que podran agafar l’avió. Si l’aturada arribés a ser  total a partir de dilluns, la situació es pot convertir en insostenible.

El dret a la vaga és un dret inalienable dels treballadors, però en aquest conflicte els seus representants no l’estan utilitzant de manera gaire intel·ligent. La falta de capacitat per arribar a acords ha provocat una gradual pèrdua de simpatia de la població per les seves reivindicacions. La votació de dijous passat va acabar la paciència de molts que se solidaritzaven amb els treballadors d’Eulen al Prat. La manera de portar la votació va ser un desastre que afortunadament es pot corregir en l’assemblea que s’ha convocat per demà. Els treballadors haurien de ser conscients de la seva responsabilitat i de la proporcionalitat de la seva pressió sobre l’empresa.

Si finalment la vaga es mantingués, al Govern no li hauria de tremolar el pols per evitar el caos total a partir de dilluns. Com va fer al seu dia el ministre José Blanco davant el tancament de l’espai aeri provocat el 2010 pels controladors, el ministre De la Serna ha d’utilitzar tots els mitjans que tingui al seu abast. A ningú ha d’estranyar la imatge de la Guàrdia Civil controlant la seguretat de l’accés als avions, com feia fins fa uns quants anys i com fan les policies d’altres països europeus. I la resta d’institucions li haurien de donar suport si finalment aquesta és la solució viable.