Audiències en internet

Tot per un clic

Els 'esquers de clics' combinats amb informacions falses creen un còctel explosiu que, segons sembla, fins i tot pot posar i treure presidents dels EUA

1
Es llegeix en minuts

William Shakespeare li fa dir al rei anglès Ricard III «¡Un cavall! ¡El meu regne per un cavall!» poc abans de morir al no poder fugir perquè el seu l’havia abandonat durant la batalla de Bosworth, el 1485. Els propietaris dels regnes mediàtics actuals podrien emular aquella frase cridant: «¡Un clic! ¡El meu imperi per un clic! ».

    

Les notícies, les fotografies, els vídeos que es pengen a internet busquen la màxima audiència, que es comptabilitza d’acord amb les visites que obtenen o amb els «m’agrada» que marquen aquells que les veuen. Els youtubers ho diuen obertament. «No oblideu clicar el ‘m’agrada’», demanen quan estan a punt d’acomiadar-se.

  

 Visites igual a ingressos. S’entra així en una guerra en què, sovint, tot s’hi val. Així van aparèixer els clickbaits (esquers de clics). Es tracta de notícies i vídeos que anuncien informacions o imatges sorprenents, misterioses o curioses i, per veure-les, s’ha de clicar sobre elles. Sovint s’entra en una dinàmica que obliga l’usuari a anar marcant notícies concatenades com si fossin nines russes que no acaben mai d’oferir completa la informació promesa.

  

 «Vegi les terribles imatges d’un cocodril menjant-se a un home», «Vam provar aquesta dieta. ¡No us creureu el que va passar després!»,«5 coses que es menjaven el 1900 i no eren perdius. La cinquena és fastigosa». Aquest sistema de captar l’atenció a internet es va anar difonent per la xarxa sobretot a partir del 2010. Hi ha portals digitals que han tingut èxit gràcies a ell i ha acabat sent utilitzat, fins i tot, pels mitjans de comunicació tradicionals.

    

Els esquers de clics combinats amb informacions falses creen un còctel explosiu que, segons sembla, fins i tot pot posar i treure presidents dels Estats Units. Uns alumnes meus de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona van dedicar el treball d’investigació d’una assignatura a aquest debat i el van titular: «¡Hem investigat el clickbait, i no us imagineu el que hem descobert!». 

Notícies relacionades

    

Es mereixien una bona nota, ¿oi que sí? 

Temes:

Internet Premsa