El conflicte del Prat

Atrapats i sense drets

Els passatgers estan molt desprotegits quan són les empreses que presten els serveis aeroportuaris les culpables de que perdin els seus vols i els seus diners

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp39439371 colas aeropuerto el prat   ricard cugat170725084257

zentauroepp39439371 colas aeropuerto el prat ricard cugat170725084257

Des del començament de l’estiu nombrosos passatgers amb vols que s’enlairaven del Prat s’han trobat que, per causes alienes a ells, no han pogut arribar a temps a l’avió tot i que eren a l’aeroport de Barcelona amb l’antelació suficient que indicaven les condicions del seu bitllet. Alguns, a més de perdre el viatge, han perdut també l’import total (o parcial) del bitllet i fins i tot han vist arruïnades les vacances al no poder enllaçar amb els vols de connexió que tenien previstos.

    És evident que algú hauria de compensar tots els viatgers pels perjudicis econòmics i morals que se’ls està causant. Però la cosa no és tan fàcil. Quan perdem un vol o un enllaç per culpa de la companyia aèria, la qüestió sempre és incòmoda però el passatger sap perfectament quins drets té; normalment en té prou de reclamar a l’aerolínia i aquesta el compensarà segons uns barems establerts legalment, que són els mateixos en totes les companyies de la Unió Europea.

    Però el que està passant aquest estiu al Prat és més complicat: els passatgers han perdut els seus vols per culpa de les demores en els controls de seguretat. Les aerolínies, en aquest cas, no tenen cap responsabilitat: l’avió estava a punt, però ha sigut el passatger el que no hi ha arribat a temps. I llavors és quan l’usuari veu que és difícil fer valer els seus drets: no té un contracte amb Aena, i molt menys amb l’empresa de seguretat subcontractada. I a més no existeixen mecanismes automàtics de reclamació, similars als que hi ha amb les aerolínies. Així que quan algú es troba en aquesta situació, no sol tenir ni idea de com s’ho ha de fer per reclamar els seus drets.

    El que resulta recomanable en aquests casos és reunir les màximes proves possibles dels perjudicis causats i recórrer a la justícia ordinària; però això és incòmode i lent. A més a més, si el perjudici ha sigut ocasionat per una vaga legal no es pot reclamar a la companyia amb qui s’hagi contractat una assegurança d’assistència en viatge, perquè moltes vegades aquestes pòlisses contemplen la vaga com a causa d’exclusió de responsabilitat; encara que en el cas del que ha passat aquest estiu, sí que poden reclamar els passatgers que es van veure afectats quan la vaga era encoberta.

Desprotegits

Notícies relacionades

Fa molts anys que els passatgers aeris estan raonablement coberts per una legislació que protegeix els seus drets; en concret des que va començar el boom de les companyies low cost. Però aquests mateixos passatgers es troben que estan bastant desprotegits quan són les empreses que presten els serveis aeroportuaris les culpables que perdin els seus vols i els seus diners.

    El que està passant ara a Barcelona i en altres aeroports no és acceptable. És urgent que es posin en marxa mesures que garanteixin els drets del consumidor des del mateix moment en què es troba a l’aeroport, i no només quan ja ha arribat a l’avió. Regular tots aquests drets no és, tècnicament, gaire complicat; l’important és que hi hagi prou voluntat política per posar-ho en pràctica. H