Pantalles

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp16463299 barcelona 12 07 2011  tomas mirando el facebook  ni o con or170602212521

zentauroepp16463299 barcelona 12 07 2011 tomas mirando el facebook ni o con or170602212521 / ELISENDA PONS

El país més poblat és la Xina, amb 1.306 milions d’habitants; el segon, l’Índia, que supera els mil milions i el tercer els Estats Units, amb 300. Però cap d’ells és el més gran pel que fa a ciutadans compartint un mateix espai. Aquest honor correspon a Facebook, que ja té 2.000 milions d’usuaris actius.

La xarxa creada per Mark Zuckerberg ha arribat a aquesta xifra 13 anys després de la seva aparició i menys de cinc d’haver aconseguit els primers 1.000 milions. Així doncs, el planeta Facebook creix sent l’aplicació informàtica més important d’aquest temps, amb més usuaris que YouTube (1.500 milions); Twitter (328 milions) i Snapchat (255 milions). Afegim altres plataformes que pertanyen a l’empresa, com ara WhatsApp i Messenger, amb 1.200 milions cadascuna, i Instagram, que ja ha arribat als 700 milions, i arribarem a la conclusió que Facebook és el país més gran del planeta i que el que hi passa ens defineix.

El mes passat, Facebook va anunciar que ha construït un software que permet a les màquines interpretar les paraules en el seu context. El sistema, anomenat Deep text, està basat en els recents avenços relacionats amb la intel·ligència artificial i amb el concepte denominat Word embeddings, que reprodueix la forma com les paraules funcionen al cervell. 

Quan el sistema troba un terme nou intenta deduir el concepte d’acord amb les paraules que té al voltant i està dissenyat per operar reproduint els mecanismes del pensament humà. També recentment  aquesta xarxa ha anunciat que produirà continguts de ficció per a la seva plataforma amb un pressupost mitjà de tres milions per capítol i preferentment per a una audiència d’entre 17 i 30 anys.

Notícies relacionades

Ja han encarregat una sèrie, Strangers; un concurs, Last state standing, i a finals del mes que ve estrenaran Carpool karaoke. Pretenen programar aquests espais de manera tradicional, és a dir, una vegada a la setmana. Per combatre la ciberporqueria, una batalla que Facebook lliura des de fa anys, han anunciat el canvi de l’algoritme responsable de la seva secció de notícies per limitar l’abast de persones conegudes per publicar enllaços que condueixen a llocs web sensacionalistes i de desinformació. Amb aquesta mesura es reduirà la influència dels que comparteixen diàriament grans quantitats de notícies falses, però únicament afectarà el 0,1% dels seus usuaris totals, segons les dades amb què treballa.

Així doncs, intel·ligència artificial, producció de continguts i lluita contra la mentida com a base del creixement, però els seus problemes amb els ingressos publicitaris estan lluny d’estar resolts. Segons Digiday, la visibilitat de les seves campanyes rara vegada supera el 30%, molt per sota de les pàgines amb vídeos (50%). De fet, l’atenció a la seva publicitat és menor als tres segons. En resum, més dimensió que ingressos. Una cosa semblant al que passa amb Amazon: capta un dòlar de cada dos dels invertits on line i contínua en pèrdues. I així és complicat conèixer l’autèntic valor d’aquests nous països, potser estrelles d’una nova galàxia o potser bombolles efímeres. Ja ho veurem.