¿'Uberització' o 'teslarització'?

1
Es llegeix en minuts
icoy38071842 tesla170421153456

icoy38071842 tesla170421153456 / JOHANNES EISELE

El passat 10 d’abril, el valor borsari de la companyia Tesla –especialitzada en cotxes elèctrics– va superar durant uns minuts el de General Motors i el de Ford. El fet ha passat una mica desapercebut en aquesta Espanya embadocada que viu d’esquena als grans fenòmens econòmics del moment, atrapada entre els efectes nefastos de la devaluació interna dels salaris i la nova inflor del que serà la pròxima bombolla immobiliària. Però en el món desenvolupat el possible sorpasso de Tesla als gegants clàssics de l’automòbil causa autèntica sensació. I no n’hi ha per menys. El nou Henry Ford, el disruptiu Elon Musk ha aconseguit 400.000 comandes del seu nou Model 3 i ha venut el 5% del capital al fons xinès Tencent Holdings per 1.700 milions d'euros. En el deure es va situar aquest divendres l’anunci que haurà de revisar 53.000 unitats per un defecte en el fre de mà.

El més curiós és que l’opinió pública i publicada hagi decidit convertir Uber en la icona de l’economia resultant de la disrupció digital. Mentre els resultats de Tesla són tangibles, els d’Uber segueixen en l’àmbit de les expectatives d’una companyia que encara ha de  desplegar tota la seva activitat en el que és més fàcil la demonització. D’Uber interessa destacar el seu vessant estraperlista, perquè utilitza la tecnologia per burlar –i posar en evidència– algunes contradiccions del sistema econòmic i legal. I aquesta taca s’utilitza per tacar al conjunt de la mentalitat digital, prenent la part pel tot. De manera que 'uberització' és sinònim de precarització, alegalitat i elusió fiscal. Els instal·lats en certs monopolis nascuts de les pàgines dels butlletins oficials no s’atreveixen amb Tesla. La companyia de Musk ha sorgit de l’immobilisme de la indústria tradicional de l’automòbil que ha trigat dècades a adonar-se de la tendència imparable dels consumidors cap als productes mediambientalment sostenibles. Tesla és el resultat d’un treball visionari, no d’una trampa legal. Tesla és el resultat d’una nova mentalitat, la digital, que implica cridar a revisió els models defectuosos sense arrossegar-se pels tribunals guanyant un temps preciós per als consumidors i gastant en advocats el que es podria dedicar a investigació i desenvolupament. La nova economia canvia de mentalitat, no de tecnologia. Això és la teslarització.

Temes:

Tesla Cotxes