Editorial

Els ponts de Rajoy

Les promeses d'inversió per si mateixes no bastan per combatre l'independentisme però són una bona base

1
Es llegeix en minuts
jgblanco37845955 rajoy bertran170328104209

jgblanco37845955 rajoy bertran170328104209 / ALBERT BERTRAN

Davant un auditori format per empresaris, directius i polítics –amb la notable absència del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, de viatge als Estats Units, i del vicepresident, Oriol Junqueras–, Mariano Rajoy va liderar ahir l’ofensiva econòmica de la denominada operació diàleg del Govern central amb Catalunya. Al Palau de Congressos, Rajoy va oferir un paquet d'inversions en infraestructuresa Catalunya per valor de 4.200 milions d’euros fins al 2020 i de 6.500 fins al 2025, i no va ocultar la intenció subjacent darerre de les xifres: «Reconstruir ponts» amb la societat catalana, per a la qual cosa va demanar ajuda a l’empresariat català, la postura del qual davant el procés és complexa i plural, allunyada de discursos maniqueistes i clixés interessats; ni el Madrid ens roba ni el senyor Esteve.

Notícies relacionades

L’oferta de Rajoy, dit d’una manera clara, no és nova. La majoria dels projectes que la componen ja van ser adjudicats però no es van posar en marxa, o bé són xifres ja pressupostades anteriorment que no van arribar a complir-se. Venen a la memòria ràpidament, per exemple, els 4.000 milions que José Luis Rodríguez Zapatero va prometre per al període 2007-2015 a Rodalies i dels quals només es va executar al voltant del 10%. És comprensible, per tant, l’escepticisme (amb diferents graus, això sí) amb què les paraules de Rajoy van ser rebudes tant al mateix Palau de Congressos com al Govern. En un article conjunt publicat ahir per EL PERIÓDICO Puigdemont i Junqueras ja anunciaven aquesta desconfiança quan afirmaven: «Les paraules de l’Estat se les endú el vent».  

No hi ha dubte que el dèficit crònic d’inversió estatal en infraestructures (simbolitzada per Rodalies, el gran fiasco impropi d’un motor econòmic com és Catalunya) és una de les causes que primer van alimentar l’independentisme. L’encerta, doncs, Rajoy quan decideix donar contingut a la seva operació diàleg amb un paquet d’inversions que és sòlid i conté encerts com que els tres trams catalans del corredor mediterrani estiguin finalitzats l’any 2020. Però el president s’equivocaria si creu que només amb inversions se soluciona el problema independentista a Catalunya. Restablir els ponts implica complir les promeses d’inversió, però també una estratègia política basada en el diàleg i a escoltar les demandes de la societat catalana.