pantalles

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp37187841 new england patriots  james white scores a touchdown during 170220133323

zentauroepp37187841 new england patriots james white scores a touchdown during 170220133323 / ADREES LATIF

En temps d’ofertes nombroses en les nostres pantalles, l’esport és l’únic contingut amb rendiment segur. Cap altre és capaç d’aconseguir l’atenció majoritària d’usuaris i anunciants en un mercat tan fragmentat. Als EUA, els seus ciutadans van consumir l’any passat més de 31.000 milions d’hores de programes esportius; el 2016 es van emetre 10.869 esdeveniments esportius per les cadenes nacionals, un 8% més que el 2015. Dels cent programes més vistos, 27 van ser partits de futbol americà. Per a la FOX, que és qui té els drets sobre la lliga de futbol americà, les seves transmissions han suposat el 60% de l’audiència total del canal.

    

Segons AdAge i PwC, l’esport representa el 40% de la inversió publicitària de la TV. Per exemple, s’estima que les cadenes als EUA van ingressar per les transmissions esportives més de 30.000 milions de dòlars. Cap altre contingut pot oferir dades similars. D’aquí el seu preu. Els contractes de la NFL pels drets televisius suposen 5.000 milions per any, i els de la NBA, 3.000 milions. En total, els equips i les lligues reben entre tots els diferents esports al voltant de 20.000 milions només per al país de Trump, a la qual cosa s’han d’afegir els Jocs Olímpics cada quatre anys. I el preu segueix pujant cada vegada més a causa del caràcter exclusiu i fiable de l’esport en un mercat tan competitiu.

    

Però també en això sembla que estan sorgint les primeres esquerdes i dubtes al voltant del dogma que considera la programació esportiva com imbatible. En els mercats avançats s’està comprovant cada vegada amb més nitidesa que les noves tecnologies de distribució estan afectant el consum televisiu i d’aquest fenomen tampoc se n’escapen els continguts esportius. Vegem-ho. El consum de TV el 2016 als EUA, i en comparació amb l’any en què va començar la dècada, ha disminuït un 40% entre aquells que tenen entre 18 i 24 anys, i un 30% entre el target 25-34 anys. Per primera vegada des que va començar el segle en què vivim, hi ha més de 25 milions d’espectadors dels EUA que estan absents de les plataformes de pagament.

    

El canal esportiu ESPN ha baixat dels 100 milions d’abonats a 88 en l’actualitat. L’audiència de la NFL, el futbol americà, ha descendit un 9% l’any passat. El partit dels dilluns ha disminuït en un 13% la seva audiència, i la dels diumenges a la NBC, un 11%. Segons dades de Redef.com, al Regne Unit succeeix una cosa similar. Però també hi ha dades més optimistes. La temporada del 2016 va ser la tercera més vista de la història de la NFL. L’audiència del beisbol ha sigut una de les més grans dels últims 25 anys i el setè partit de les finals de la NBA va marcar una audiència rècord.

Notícies relacionades

    

Així doncs no sembla fàcil oferir alternatives d’entreteniment capaces d’aconseguir unes audiències tan altes, però l’era digital exigeix nous comportaments i preus que facin possible mantenir l’equilibri entre un cost cada vegada més alt i una audiència que es divideix. L’esport professional el finança la televisió i les seves trajectòries van de costat. O tots dos hi guanyen o el pròxim Messi jugarà a la Xina.