ELS VOLS 'LOW COST' TRANSOCEÀNICS

Les noves rutes arriben al Prat per quedar-s'hi

L'aeroport barceloní serà el teatre local de la primera batalla d'una guerra que es preveu global

2
Es llegeix en minuts
asientosa330

asientosa330

Durant la presentació de LEVEL, la nova operativa de llarg radi del Prat, Willie Walsh ha aportat els elements que confirmen el que s'intuïa des de fa uns mesos: LEVEL és una resposta a l'estratègia de Norwegian d'operar vols de llarg recorregut 'low cost'. Dels quatre trajectes amb els quals començarà LEVEL les seves operacions, en destaquen dos, Los Angeles i San Francisco, els que realment tenen més demanda potencial i en els quals LEVEL competirà directament amb Norwegian. 

Després del tsunami de  les 'low cost' dels últims anys, les rutes de llarg radi eren l'última veta en la qual encara les grans operadores tenien exclusivitat 

Durant els últims mesos, alguns analistes han suggerit paral·lelismes amb les actuacions d'Iberia, quan es va retirar del Prat i va crear Clickair per neutralitzar Vueling. També amb la posterior utilització de la mateixa Vueling (una vegada fusionada amb Clickair), com a reacció a Spanair.

Segons aquesta línia argumental, ara estaríem un altre cop davant un moviment estratègic temporal, consistent a crear LEVEL per neutralitzar Norwegian al Prat. Això fomenta la por que una vegada es neutralitzés Norwegian, també LEVEL es retiraria del Prat i potser desapareixerien aquestes rutes directes de llarg radi.

No obstant, la situació actual és diferent en tres aspectes clau.

RUTES DE LLARG RADI

En primer lloc, l'estratègia de IAG va més enllà del Prat. El mateix Walsh reconeix que després del Prat, LEVEL es planteja rutes des de Fiumicino i Orly, que també són bases de Norwegian. Podem per tant intuir que el Prat serà el teatre local de la primera batalla d'una guerra que es preveu global. O almenys, europea. De fet, la reacció de IAG respon a les noves rutes que ja estan planejant o executant altres grans aerolínies (inclosa la mateixa British Airways) per contrarestar l'aparició de rutes de baix cost de llarg radi. Després del tsunami de les 'low cost' dels últims anys, les rutes de llarg radi eren l'última veta de mercat en la qual encara les grans operadores tenien exclusivitat i un percentatge important dels seus marges.

En segon lloc, aquesta batalla s'està plantejant en un altre terreny de joc. En els dos exemples anteriors (Clickair/Vueling i Vueling/Spanair) les aerolínies es barallaven per robar al competidor els passatgers de rutes de curt radi ja existents. Ara, en canvi, les rutes són completament noves. I com ja ha passat amb pràcticament amb tots els vols intercontinentals de recent aparició al Prat, l'oferta tant de LEVEL com de Norwegian crearan un efecte de estimulació de la demanda que a la llarga mostraran, de manera tangible, el potencial i rendibilitat d'aquests destins.

INTERCONNEXIONS AMB VUELING

Notícies relacionades

En tercer lloc, i això són bones notícies per al Prat, l'estratègia de LEVEL passarà necessàriament per un augment de les interconnexions amb Vueling, que actuarà d'alimentador fonamental de les rutes de llarg radi. També Norwegian, en molta menor mesura que Vueling, compta amb bastantes rutes amb origen o destí a Barcelona com a base, rutes que és esperable que també actuïn com a alimentadors de les rutes de llarg radi.

Això serà beneficiós tant per a LEVEL com per a Vueling. Els passatgers d'interconnexió sempre han sigut l'assignatura pendent del Prat. I això ens fa pensar que aquestes rutes han arribat a Barcelona per quedar-s'hi.