contrapunt

Clients de les elèctriques gràcies a un engany

Algunes empreses només atenen l'usuari quan intervenen organismes de control

2
Es llegeix en minuts
Quadre de comptadors d’electricitat en un edifici de vivendes de Barcelona.

Quadre de comptadors d’electricitat en un edifici de vivendes de Barcelona. / ilit wissi

Poques persones hi deu haver que  no coneguin algú del seu entorn, preferentment una persona gran, a qui li hagin intentat colar un contracte d’una companyia elèctrica o de gas. I segur que sense rascar gaire és fàcil localitzar entre els pròxims alguna persona que ha tingut problemes amb els subministradors d’aquests serveis. No és la pràctica majoritària, només faltaria, però està tan estesa que subsisteix una sensació de temor i prevenció davant qualsevol proposta d’aquest tipus. 

Les empreses haurien de ser les primeres preocupades a canviar aquesta imatge, però, veient les últimes sancions de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), sembla que la pràctica habitual és torejar el client queixós fins que aquest decideix recórrer  als organismes de control. La CNMC ha anunciat que ha imposat sancions per un total de 155.000 euros a Endesa, Iberdrola, Gas Natural i Viesgo per formalitzar contractes de gas i electricitat sense el consentiment a set clients en total. Qualifica aquests casos d’«infraccions lleus», però al donar-los publicitat incrementa el pes real de la sanció.

El que resulta destacable és que responen a reclamacions presentades o directament a la comissió o a través d’oficines municipals d’informació al consumidor. I això vol dir que no n’hi ha prou de queixar-se davant la companyia en cas d’un mal tracte, sinó que acaba sent molt més eficaç recórrer als organismes de control.

Ho exemplifica clarament la CNMC en un dels seus expedients sancionadors, en què explica el cas d’un client que va ser donat d’alta del servei teòricament després de firmar el seu contracte de forma personal a l’empresa, quan en realitat el document només contenia una fotocòpia de la part anterior del DNI, de manera que era impossible comprovar si la firma era realment la seva. I a més, en la seva reclamació, el consumidor manifesta que va anar al seu domicili un agent comercial «que es va fer passar per empleat d’una altra companyia elèctrica per a una explicació relacionada amb un problema de comptadors». Un clar engany al qual l’empresa hauria d’haver respost amb diligència i respecte al consumidor, en lloc d’esperar-se, com va fer, a actuar «fins que va intervenir la CNMC». En un altre cas el que es va produir va ser la falsificació de la firma del client.

Notícies relacionades

En el seu revés, la CNMC es remet a la legislació europea de drets dels consumidors i adverteix les empreses comercialitzadores d’electricitat i gas que han d’extremar les seves cauteles, «en particular quan s’opta per involucrar pràctiques de captació de clients a través de tercers que cobren en funció dels resultats». 

No tot val per guanyar clients.