EL FRAU DE LES EMISSIONS

El 'dièselgate' de Volkswagen, una vergonya europea

A la Unió, amb 8,5 milions de vehicles afectats, l'actuació sobre indemnitzacions només cobreix la reparació

2
Es llegeix en minuts
fcasals36223664 opinion ilustracion  de  leonard beard161109174720

fcasals36223664 opinion ilustracion de leonard beard161109174720

Als EUA el procés d’indemnitzacions a conseqüència del frau de Volkswagen (VW) està molt avançat. Hi ha un acord pel qual els 450.000 vehicles afectats rebran 14.700 milions de dòlars –de 5.000 a 10.000 dòlars per vehicle–, a més de la reparació. S’ha ultimat un acord amb el Govern dels EUA per evitar la multa a pagar per causes penals, s’ha pactat un pagament als concessionaris i s’ha implicat l’empresa Bosch per col·laborar en el desenvolupament i l’aplicació del software fraudulent, tot i que va advertir VW el 2007 sobre l’ús indegut d’aquestes eines.

L’actuació a Europa és molt diferent, només cobreix la reparació. Els vehicles dièsel són aproximadament el 50%, mentre que als EUA, són marginals, només un 3%. La reacció aquí és molt vergonyosa, amb 8,5 milions de vehicles afectats. La Comissió Europea i els estats membres han d’assumir les seves responsabilitats, i s’arrosseguen en investigacions difuses. Brussel·les s’escuda en el fet que no té competències i que l’assumpte correspon als tribunals de cada país.

La Comissió i el Govern alemany coneixien, almenys des del 2010, la manipulació de les emissions dels cotxes dièsel; sabien que les emissions reals eren entre 5 i 14 vegades superiors a les d’homologació, incloses les de la norma Euro 6 que va entrar en vigor el setembre del 2015. La resposta ha sigut allargar els terminis d’ajustament de la norma fins al setembre de 2017, una mesura que el Govern espanyol va recolzar. El sistema europeu d’homologació és antiquat i no reflecteix les condicions reals de circulació.

Un altre punt important és el caràcter estratègic i de competència entre potències: EUA versus Europa. I entre fabricants: fàbriques alemanyes versus franceses i italianes. Des de França s’ha indicat que hi ha evidències que suggereixen que la denúncia del frau de VW va ser intencionada per enfortir la posició econòmica dels Estats Units davant la Unió Europea. A més, Alemanya qüestiona les emissions d’altres fabricants europeus mitjançant peticions a la Comissió Europea.

A Espanya, amb 638.000 vehicles afectats, VW avança lentament en el procés de revisió, i ho fa segons els criteris de l’Oficina Federal Alemanya de Vehicles Motoritzats, que està aprovant a VW el software específic abans d’iniciar les revisions. Hi ha hagut tres sentències favorables a VW (jutjats de Torrelavega, Saragossa i València) que eximeixen els concessionaris i neguen als compradors de cotxes afectats rebre una indemnització o desfer el contracte de compravenda. No obstant, l’Audiència, el juliol passat, va obrir una investigació a VW AG, la matriu alemanya, per delictes de defraudació, frau a les subvencions i contra el medi ambient. I el Ministeri d’Indústria ha obert un expedient a Seat.

Notícies relacionades

El tema és greu, perquè afecta la salut de les persones, l’aire que respirem cada dia. Els informes de l’Organització Mundial de la Salut sobre les morts relacionades amb la qualitat de l’aire, l’últim del mes de setembre passat, no deixen cap dubte.

Catedràtic d’Enginyeria Ambiental de la UPC.