CONTRAPUNT

La rendible, per a alguns, privatització d'AENA

L'Estat es va vendre la firma a 58 euros per acció el 2015 i avui cotitza a 135 euros

2
Es llegeix en minuts

No hauria d'estranyar a ningú que a la majoria dels ciutadans els assalti la sensació que els estan prenent el pèl quan es coneixen els efectes de moltes decisions relacionades amb l'erari públic. Mentre es produeixen errors de pes en les previsions dels contractes de concessió d'infraestructures i serveis públics, com ha passat amb les autopistes de peatge que ara hauran de ser rescatades per l'Estat, els càlculs s'han fet a la inversa quan del que es tracta és de vendre's patrimoni públic.

La privatització parcial del gestor d'aeroports AENA és un exemple sagnant d'aquesta incapacitat a l'hora de calcular un preu que s'ajusti a la realitat del que val la firma. O potser és l'exemple d'una altra cosa molt pitjor.

L'Estat va treure a la venda el 49% d'AENA el febrer de l'any passat. Hi va haver molt debat previ sobre el preu a què havia de sortir l'acció per ser atractiva per als inversors. I ja ho crec que va aconseguir ser-ne: 58 euros, que al final de la sessió borsària ja cotitzava a 70 euros. Alguns grans fons d'inversió van aconseguir en aquella jornada uns guanys de més de 800 milions. Vist des de l'altra cara de la moneda, l'Estat va perdre aquell dia 800 milions que podria tenir a les seves arques si hagués calculat un preu més adequat al valor real de la companyia. 

Notícies relacionades

Per evitar dubtes, no es va tractar d'una jornada aïllada. El valor d'AENA ha anat augmentant des d'aleshores. Un any després de la seva sortida a borsa cotitzava a 94 euros, i divendres passat, a 135. Algú s'ha fet d'or amb aquesta privatització i no ha sigut precisament l'Estat, encara que aquest també s'hagi beneficiat de la pujada en el 51% del capital que encara conserva. Els grans fons mantenen encara més del 31% del capital i la resta està repartit en participacions inferiors al 3% i petits accionistes. 

El tema ha tornat a l'actualitat ara perquè Ciutadans ha fet diverses preguntes al Govern per intentar aclarir si els beneficis d'AENA dels últims anys s'han utilitzat per reduir el deute de l'Estat. També volen saber si l'Executiu ha fet algun estudi posterior a la venda parcial de l'empresa pública que justifiqui que ningú hagués previst l'increment tan brutal del valor registrat per l'acció de la companyia. El dia que va sortir a borsa, la seva capitalització es va fixar en 10.500 milions d'euros. Divendres passat pujava a 19.672. Un autèntic salt per a un tipus d'empresa que durant aquest any no ha variat ni la seva activitat ni les seves fonts d'ingressos. «Aquesta operació ha suposat una pèrdua de capital molt important per a l'Estat», considera Ciutadans. I tenen raó.