Un accident que reclama rigor a Airbus

2
Es llegeix en minuts

Més enllà del dolor per les quatre víctimes mortals del succés, l'accident d'un avió militar d'Airbus, l'A400M, dissabte passat a Sevilla, poc després d'enlairar-se en un vol de prova abans de ser entregat al país comprador, Turquia, suscita una preocupació que seria temerari menystenir. La indústria aeronàutica europea és una de les millors expressions tecnològiques de la Unió, i la marca Airbus ha aconseguit un merescut prestigi que no es pot posar en risc per aquest sinistre. La importància del grup abans conegut com a EADS és capital des del punt de vista del coneixement industrial i de l'ocupació, perquè ocupa més de 130.000 persones, gran part de les quals amb una molt qualificació professional.

Notícies relacionades

La investigació en marxa sobre el que va passar a Sevilla haurà de ser rigorosa i esquivar hipotètiques pressions. I una de les qüestions que haurà de dilucidar és si les exigències d'Alemanya (un dels tres socis principals de la companyia juntament amb França i Espanya) que s'accelerés el ritme de producció de l'A400M a la planta de Sevilla han significat rebaixar en alguna mesura els protocols de fabricació. Perquè és cert que el programa de construcció ha experimentat nombrosos endarreriments. La primera unitat va sortir dels hangars el 2013, tres anys més tard del previst, i fins avui només s'han entregat 11 aparells, quan les comandes s'eleven a 174 i en els moments inicials es va parlar de vendre'n 400. Va ser precisament aquesta demora el que fa dos mesos va costar el càrrec a l'anterior president d'Airbus Espanya i la seva substitució per Fernando Alonso, que també és el cap de la divisió militar del consorci europeu.

Per avalar la seguretat de l'avió, Alonso anirà a bord d'un A400M que, avui o demà, efectuarà un vol de prova a Tolosa. És una bona mesura de màrqueting, però la confiança plena en un programa que s'eleva a 31.000 milions d'euros no es pot recuperar més que amb una investigació a fons de l'accident i del procés de fabricació. Ahir el grup Airbus va retrocedir al voltant del 2% en les borses europees, un cost petit en comparació amb el que li comportaria tancar en fals la crisi oberta per l'accident de Sevilla. No hi pot haver dubtes sobre la seguretat d'un avió que està cridat a marcar una època en l'aeronàutica militar.