DE DIJOUS A DISSABTE

EL TNC recupera l'òpera bufa 'Lo Speziale', de Haydn i Goldoni

Jan Willem de Vriend dirigeix el refrescant muntatge, amb direcció escènica d'Eva Buchmann i la participació de l'OBC

jgarcia41655048 icult  lo speziale foto judith napjus180118132953

jgarcia41655048 icult lo speziale foto judith napjus180118132953 / Judith Napjus

2
Es llegeix en minuts
Angie Ramón

L’òpera bufa Lo speziale torna a Barcelona amb un toc refrescant. El compositor i director d’orquestra Jan Willem de Vriend aproxima al Teatre Nacional de Catalunya (TNC) l’obra de Joseph Haydn i Carlo Goldoni sense màscares i amb un Fiat Cinquecento sobre l’escenari. L’espectacle es podrà veure avui i demà.

De l’obra, composta per Haydn i Goldoni el 1768, s’ha de saber que el tercer acte es va cremar en un incendi. Fins als nostres dies només han arribat els dos actes anteriors, però aquest infortuni no va impedir que l’òpera tingués una crítica i èxit excel·lents en plena època de la Il·lustració. Lo speziale narra el complicat quadrat amorós en què un apotecari d’edat avançada lidiarà amb la seva auxiliar farmacèutica i amb un jove ric per l’amor de la jove Grilleta. En aquest cas, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) també puja a l’escenari: «Volíem que els músics treballessin al mateix espai que els actors», comenta la directora d’escena Eva Buchmann.

Jan Willem de Vriend i Buchmann han mantingut la tradició de Haydn en la interpretació, però en un espai reconvertit. Primer, el muntatge del cotxe amb una farmàcia ambulant a la baca; segon, que la història no transcorre a Venècia, sinó a la carretera, en un viatge sense bitllet de tornada. Sobre el personatge de la jove Grilletta a la comèdia, es van adonar que presentava dues facetes. «Vam pensar que la soprano Marina Zyatkova podria interpretar aquest personatge, i que l’orquestra, a més, també toqués en dos tons diferents: un de més sarcàstic i un altre de més pretensiós», explica De Vriend.

Hi ha una transició entre el moment en què els personatges parlen entre si, sense orquestra, i quan es reinicia la partitura de Haydn i les veus dels actors. En aquest sentit, Buchmann diu que en la comèdia «hi ha hagut molts canvis, sobretot en els papers dels protagonistes: es menteixen, hi ha expressions a les seves cares de desconfiança, amb temperaments dispersos». I tot representat en un cotxe-farmàcia i sobre una carretera sense destí.

Original humor de Goldoni

Notícies relacionades

La figura de Goldoni ha sigut imprescindible a l’hora de preparar l’escenografia, recalca Buchmann: «El seu humor original fa que els personatges siguin més de carn i ossos. Veiem com canten, com viuen i com tenen en compten cada detall al llarg del viatge en cotxe». El repartiment es completa amb Piotr Micinski, que dona vida al vell farmacèutic Sempronio; el tenor Álvaro Zambrano com el jove auxiliar Mengone, i la finlandesa Virpi Räisänen com a Volpino, el noi ric.

El muntatge de Lo speziale, representat a l’auditori Tonhalle-Orchester de Zuric (Suïssa) amb motiu del 150è aniversari, viatjarà després a Polònia i Luxemburg. 

Temes:

OBC Òpera