CULTURA JAPONESA

La república independent del Saló del Manga

La fira del còmic i la cultura japonesa estrena l'edició més ambiciosa amb èxit de públic i apuntant a rècord

getthumbsbyfilename1

getthumbsbyfilename1

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Una sensació que comparteixen els que visiten el Japó és que allà és igual com vagis vestit, si vas disfressat, si els teus cabells són blaus o si portes orelles de gat: a ningú li importa, perquè allà cadascú va com vol, segueix la moda que prefereix, i no per això és motiu de mirades estranyes. El Saló del Manga de Barcelona és precisament això, una república del manga on ningú mira la resta per ser diferent: hi ha gent de totes les edats (des de nens i joves fins a pares amb nadons o gent gran), cadascú ve vestit com vol (alguns van disfressats fins al detall, altres costa distingir de quina sèrie estan caracteritzats i altres van de carrer) i es fa el que es vol (cantar, fer-se fotos, comprar, jugar, aprendre japonès...). El que sí que és compartit és l’objectiu: passar-s’ho bé.

La que és una de les fires per al gran públic més important de la ciutat (142.000 visitants l’any passat) va arrencar ahir la seva 23a edició amb èxit de públic, imatges clàssiques d’altres anys i encert en la redistribució dels espais. Va ser una jornada que va començar amb una notícia que denota l’èxit de la proposta: no s’havien obert les portes i les entrades per al dia ja s’havien esgotat (totes venudes per internet). D’aquesta manera, i per primera vegada, la fira ha esgotat les entrades per a tres jornades (les de dissabte i diumenge ja fa diverses setmanes que s’han  esgotat) de les cinc que durarà, per primera vegada, el saló.

L’organització no comptava amb el ple absolut el dia festiu, però així va ser. Hi havia ganes de república del manga, i dues hores abans que obrissin les portes ja hi havia centenars d’aficionats fent cua per entrar. Just abans d’obrir portes la cua no era tan llarga com altres anys, i la gent va preferir anar al recinte de forma escalonada. Del que no hi havia dubtes era d’on portava la cua: uns anaven disfressats de Pokémon; altres, de One Piece, altres de, Fullmetal Alchemist...

    

AMPLIAR

L’organitzadora de la fira, Ficomic, ha apostat en aquesta ocasió per ampliar l’espai (75.000 metres quadrats, 5.000 més que en la passada edició), amb més estands que mai (més de 215, el 9% més) i per triplicar les zones de descans, a més de redistribuir les botigues en dos pavellons. Aquest dimecres, primera prova de foc, sembla que l’experiment va funcionar: es va aconseguir un flux continu de públic per les diferents zones, encara que hi va ajudar que els visitants no hi anessin en massa a primera hora. Dissabte i diumenge arribarà el verdader examen.

Hi havia por per part dels expositors que la nova política d’accés (no es pot sortir i tornar a entrar al recinte) restringís les compres. De moment, aquest dimecres hi va haver poques queixes: la imatge predominant eren passadissos plens i desenes de visitants en cada estand buscant clauers, figures, còmics, DVD, acetats, peluixos o qualsevol objecte relacionat amb les seves sèries favorites. També va ser un èxit, com cada any, la zona de gastronomia japonesa, així com la zona de Nintendo, on la firma japonesa ha tirat la casa per la finestra per oferir desenes de consoles per jugar, escenaris amb objectes de jocs i concursos per a tots els presents. També l’organització ha disposat de més espais repartits per tot el recinte ambphotocalls: recreacions de sèries i pel·lícules per fer-s’hi fotos.

Notícies relacionades

L’estrella de la fira són aquest any els robots. Aprofitant la gran vinculació d’aquestes màquines amb el manga i l’anime (qui no recorda Mazinger Z), una exposició recorda títols clàssics del gènere, però just al costat grans i petits poden veure robots reals en ple apogeu: dibuixant, recreant música... A fora, a la plaça Univers, l’escenari també ha ampliat espai, i va amenitzar la visita amb concerts i concursos com l’Anime Song Contest durant tot el dia.

El Saló del Manga, doncs, repeteix fórmula amb alguns canvis i apuntant a rècord. Ahir va tancar un primer dia d’èxit, i va escalfar motors per als verdaders plats forts. Concursos de cosplay –disfresses– (divendres i dissabte), concerts de DJ Kentaro (avui) i Azume Inoue (Mi vecino Totoro, dissabte) i, sobretot, trobades i sessions de firmes amb els autors estrella convidats: Yoko Kamio (No me lo digas con flores), Masasumi Kakizaki (Rainbow) i Yoshiaki Sukeno (Twin Star Exorcists).