TEATRE

Els teatres catalans han atret un 5,2% més d'espectadors

Adetca fa un balanç positiu de la darrera temporada i presenta la 2017-2018 en la gala 'Catalunya aixeca el teló'

ealos40073263 foto de fam lia amb tots els responsables dels teatres adscr170912144413

ealos40073263 foto de fam lia amb tots els responsables dels teatres adscr170912144413 / Pere Francesch

3
Es llegeix en minuts
El Periódico / Barcelona

Els teatres catalans van atraure 2.537.836 espectadors la temporada 2016/ 2017, 127.165 més que en l’anterior, amb un increment del 5,28% de l’assistència a les sales. La recaptació global va arribar als 63 milions d’euros, quatre més que fa un any, un augment del 6,9%. A pesar dels bons resultats, l’ocupació mitjana ha baixat lleugerament del 62,5% al 60% a causa del creixement de l’aforament total.

    

«El teatre afronta la nova temporada amb un optimisme prudent per la baixada de l’IVA i perquè per primera vegada en molts anys hem obtingut un creixement destacat», va assenyalar Bet Orfila, presidenta de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca), entitat que aglutina les empreses teatrals privades i públiques de la capital catalana. «La diversitat de propostes, formats i sales, així com la contínua recerca de nous llenguatges generats entre productores i companyies, evidencien que el sector està molt viu».

    

Tot i estar en el bon camí, va reclamar a les administracions més suport a la producció i «mesures fiscals i polítiques per generar públic per convertir la cultura en motor social, econòmic i de canvi».

TRIOMF DEL MUSICAL

Els musicals tornen a liderar als teatres de més aforament. Gente bien, de La Cubana, va ser líder amb 148.636 espectadors de pagament al Coliseum, seguit de Scaramouche, de Dagoll Dagom al Victòria (119.791) i Priscilla (93.961), al Tívoli.  L’aplaudida producció d’Art en versió catalana al Goya és l’única no musical que es cola al top amb 79.363 espectadors, seguit de Dirty Dancing amb 62.418. Els dos èxits tornen aquesta temporada.

    

A les sales de petit aforament, amb menys de 200 localitats, va triomfar Orgasmos, la comedia al Teatre del Raval (10.145 espectadors), el musical El despertar de la primavera al Teatre Gaudí Barcelona (6.411), Hypnos vol. 2 a la Sala Muntaner (5.704), Un tret al cap a la Beckett (4.641), espai al qual li prova el canvi de barri, i Posesión hipnótica a la Sala Muntaner.

    

Les xifres són superiors a les de fa 10 anys, però encara queden lluny del rècord de 2.890.624 espectadors del 2011/2012. «Anem pel bon camí», va assenyalar Orfila, que espera recuperar aviat els índexs anteriors a la crisi i la pujada de l’IVA al 21%. Avui, amb l’impost cultural al 10% la situació ha millorat, tot i que no és la ideal. «Seguim estant a la franja alta del tipus impositiu del teatre europeu», va criticar, disposada a seguir pressionant el Govern a través de la Federació Estatal d’Empreses i Arts Escèniques. Orfila va alabar el treball realitzat per tots els productors i programadors. 

    

L’autoria catalana es reafirma com a motor de creació. Dels 1.106 espectacles (36 més que l’anterior temporada), 660 pertanyen a autors catalans, un 60% del total, i 900 han sigut produïts per empreses catalanes, el 81% del total.  Es van programar 165 obres d’autors espanyols i 281 d’estrangers.

MÉS OBRES EN CATALÀ

Per idioma, les produccions en català han crescut un 18% en públic i han atret 1.379.965 espectadors (54%), mentre que 755.234 (30%) han assistit a espectacles en castellà i 402.637 (16%) van veure muntatges en altres idiomes, bilingües o sense text.

Notícies relacionades

    

Les sales de més de 200 butaques de més èxit han sigut el Tívoli amb 268.971 espectadors, el Liceu (222.609), el Coliseum (153.527), el Victòria (148.357) i el Poliorama (118.909). El Teatre del Raval encapçala el rànquing de sales amb menys de 200 localitats amb 21.949 espectadors, seguit molt de prop per la sala Muntaner (21.331), la Beckett (17.111), el Gaudí Barcelona (16.725) i La Seca Espai Brossa (15.936). 

Temes:

Teatre