BALANÇ DE LES GRANS CITES DE L'ESTIU

Els festivals es disparen

Les grans mostres de l'Empordà superen el 90% d'ocupació gràcies al ganxo de l'economia i el turisme i una oferta de qualitat

Peralada consolida el seu model d'òpera i dansa, Cap Roig torna a batre rècords de públic a l'ampliar dies i Porta Ferrada segueix en alça

4
Es llegeix en minuts
César López Rosell
César López Rosell

Periodista

ver +

Les grans cites musicals de l’Empordà, que havien tornat l’any passat al camí del creixement després de plantar cara a la crisi i a la càrrega de l’IVA cultural, s’han disparat aquest any a l’alça. Una mitjana d’ocupació molt superior al 90% reflecteix una realitat que té molt a veure amb l’auge de l’economia i d’un turisme que ha contribuït a incorporar nous espectadors a les propostes més internacionals. Però aquest increment no hauria sigut possible sense una oferta de qualitat en els diferents models de programació de les cites de la geografia costanera. La bondat de la climatologia –que únicament va obligar a suspendre la segona part d’una de la funcions de Madama Butterfly a Peralada– i la contenció en els preus de les entrades han contribuït a potenciar aquest increment dinàmic.

Després de l’exitosa celebració del 30è aniversari, es feia difícil pensar que el Festival de Peralada pogués mantenir aquest any el mateix nivell de qualitat. Però no només l’ha superat, sinó que a més ha consolidat l’èxit d’un model basat en la lírica, la dansa i la nova creació.

Una imatge del muntatge de 'Madama Butterfly' / TOTI FERRER

COMPROMÍS AMB LA DANSA

L’obertura amb el Béjart Ballet Lausanne, la versió del Malandain Ballet Biarritz i l’Orquestra Simfònica d’Euskadi de La Bella i la Bèstia i la clausura amb Acosta Danza mostren el compromís del festival amb la dansa. La mirada a la comunitat basca, completada amb la presència de la Simfònica de Bilbao a Madama Butterfly, i a França, amb l’Orquestra del Capitole de Tolosa i l’espectacle de Juliette Binoche i el pianista Alexandre Tharaud, han marcat el perfil d’aquest estiu. El festival de l’Alt Empordà ja és un dels eixos culturals de «la regió transpirinenca», segons Oriol Aguilà, director de la cita.

L’òpera de Puccini, amb una Ermonela Jaho de somni, va ser el gran èxit del cartell, seguit per La sforzada vita di Sugar Bood, d’Alberto García Demestres. Una fresca Dido i Eneas, i els recitals de Pretty Yende, Ainhoa Arteta, Julia Lezhneva Gregory Kunde, van arrodonir amb èxit l’apartat líric.

Una desena d’espectacles van esgotar les entrades: Butterfly, Sugar Blood, tres recitals de l’església del Carme i els concerts de Franco Battiato, Malú, Jarabe de Palo Bryan Ferry. La Fundació Privada Castell de Peralada, recolzada per 43 patrocinadors, es mira el futur partint del present per seguir mantenint la qualitat.

La decisió del Festival de Cap Roig de programar una setmana més a l’agost ha sigut coronada per l’èxit, malgrat que la suspensió d’Andrea Bocelli va reduir l’ampliació prevista a tres espectacles. «L’experiència demostra que queden espais per millorar l’oferta en el futur», assegura Juli Guiu, director de l’esdeveniment que promou La Caixa i organitza Clippers’s Live. Les xifres són incontestables: nou rècord d’espectadors i 20 sold-out en 25 esdeveniments. Estrelles internacionals com Wilco, Umberto Tozzi, Pretenders, Norah Jones, Ben Harper Luis Fonsi, i nacionals com Sílvia Pérez Cruz, David Bisbal, Els Amics de les Arts, Estopa, Miguel Bosé India Martínez han desfilat per l’idíl·lic espai.

Pretenders, amb Chrissie Hynde al capdavant, a Cap Roig / FERRAN SENDRA

CERTIFICAT BIOSPHERE

Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària La Caixa, va destacar la qualitat del programa ofert, amb oferta infantil inclosa, com el principal motiu d’atracció del públic, a més a més de recordar l’impuls econòmic que el festival suposa per al territori, amb un impacte de 15 milions d’euros i 220 llocs de treball. La mostra ha rebut aquest any el certificat Biosphere pel seu compromís amb els objectius de desenvolupament sostenible.

DES DE LA DIVERSITAT

El festival de la Porta Ferrada, a Sant Feliu de Guíxols, segueix creixent amb una oferta presidida per la diversitat de gèneres. Iñaki Martí, director de la mostra que organitza The Project al costat de l’ajuntament, principal patrocinador, sosté que aquesta fórmula ha trobat una resposta «entusiasta» dels espectadors. El Singlot Festival, que dirigeix Andreu Buenafuente, i propostes com Electronic Sunset han enriquit un programa oficial amb 21 espectacles. Toquinho i Maria Creuza, Jamie Cullum, Jarabe de Palo i Quercus, Dàmaris Gelabert, Fangoria i La Unión, Antonio Orozco, Buenafuente, Rosario i Sarah Chang van esgotar entrades. «Defensem també l’opció d’espectacles per a un públic més especialitzat, com Kemp dances, de Lindsay Kemp», subratlla Albert Mallol, director artístic.

Notícies relacionades

El Festival de Torroella segueix fidel a les seves senyes d’identitat amb una equilibrada programació que barreja música antiga amb altres propostes clàssiques. La cita que dirigeix Montse Faura ha millorat en qualitat, malgrat el seu reduït pressupost. Als 13 espectacles de pagament oferts s’hi ha d’afegir una trentena de propostes gratuïtes del Fringe, apartat que reuneix talents procedents dels millors conservatoris, en un esforç per unir pedagogia i espectacle.

Concert d'homenatge a Joaquín Achúcarro. / M. ARTALEJO

HOMENATGE A ACHÚCARRO

El tribut als 25 anys d’actuacions de Joaquín Achúcarro a la mostra, amb el concert inaugural del llegendari artista i un homenatge en la clausura a càrrec de quatre dels seus deixebles, ha sigut la nota més destacada de la cita. Aquests concerts van esgotar les entrades, així com el d’Ensemble la Fenice amb Monteverdi, Gregory Sokolov El bosc de Grimm, i van registrar molt bones entrades les apostes de Jordi Savall i l’Academy St. Martin in the Fields.