FESTIVAL D'ESTIU DE BARCELONA

Maria Rovira s'alia amb Acosta Danza

La coreògrafa torna al Mercat de les Flors i presenta els últims treballs realitzats amb els versàtils ballarins de la companyia cubana

nmartorell38916309 maria rovira170622155556

nmartorell38916309 maria rovira170622155556
fcasals39359203 maria rovira170719123838
fcasals39359204 maria rovira170719123821

/

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Fa quatre anys, Maria Rovira (Mataró, 1963) va haver d'abandonar EspanyaMaria Rovira i va haver de deixar la seva companyia Trànsit. Avui torna al Mercat de les Flors per la porta gran, amb un programa de quatre peces curtes, gairebé totes firmades per ella i interpretades la majoria pels ballarins de la companyia cubana Acosta Danza. Les entrades per a les dues funcions previstes s’han esgotat. Per això s’han condicionat nous seients per intentar donar cabuda a tots els seus fans.

    

La crisi va obligar Rovira a reinventar-se. Va aprofitar la seva experiència internacional per obrir-se camí en altres països. Primer va recalar a Medellín (Colòmbia), on aquesta especialista en contemporània que també coneix els secrets del clàssic va contribuir a renovar el Ballet Folklórico de Antioquía. Després va ser requerida a Cuba, on ja havia treballat fa anys amb el Ballet Nacional que dirigeix Alicia Alonso. A l’illa caribenya va connectar amb la companyia de dansa formada recentment de Carlos Acosta, projecte en què l’estrella del Royal Ballet es va abocar després de deixar la formació anglesa.

    

El programa es basa en obres de Rovira, a excepció d’'El cruce sobre el Niágara', un clàssic del ballet contemporani de Cuba realitzat per Marianela BoánAlejandro Silva i Julio León, tots dos d’Acosta Danza, interpretaran aquesta peça amb música de Messiaen. «Boán va ser pionera de la dansa moderna a Cuba, fundadora de la companyia DanzAbierta que ara dirigeix una catalana, Susana Pous, que durant vuit anys va ballar amb mi a Trànsit», recorda Rovira. Estrenada el 1987, 'El cruce sobre el Niàgara' va ser una de les primeres coreografies modernes que va triomfar a Cuba.

    

'El salt de Nijinski' és una coreografia que Rovira ha reelaborat amb set intèrprets cubans. L’obra s’inspira en la foto d’un salt que el cèlebre ballarí va realitzar dos anys abans de morir, quan estava en un sanatori mental i el va visitar el seu col·lega Serge Lifar. «Queda poc de l’original. He redissenyat gairebé tota l’obra. Ara és menys abstracta. Apareix Nijinski i la resta de ballarins deixen entreveure, amb gestos i ball, els personatges que va representar en les seves obres».

El que manté és el mateix vestuari sobri, de l’estil dels anys 20, inspirat en imatges de Nijinski, la ment del qual es va ennuvolar, tal com va mostrar recentment al TNC Bob Wilson amb 'Letter to a man', protagonitzat pel veterà exballarí Mikhail Baryshnikov. «He canviat certes coses de l’estructura perquè tinc ganes de seguir evolucionant. L’obra es va estrenar fa 10 anys. Nijinski va estar quatre anys de gira pel món i jo també he estat fora gairebé el mateix temps i he canviat».

   

 El seu nou ímpetu es reflectirà també en les dues últimes peces del programa. 'Impronta' és un solo interpretat per Zeleidy Crespo que viatja des del folklore cubà fins a la dansa moderna, amb ritmes entre tradicionals i electrònics creats pel jove José Gavilondo Peón. A 'Babel 2.0', amb música de Salvador Niebla, col·laboren per primera vegada ballarins cubans i intèrprets establerts a Barcelona pertanyents a la nova companyia de Rovira, que vol anomenar CreaBarcelona (Trànsit). «'Babel 2.0' va ser una de les primeres obres que va reunir 24 intèrprets dels dos estils d’Acosta Danza, els de clàssica i els de contemporània. Reflecteix la creixent incomunicació en un món on cada vegada hi ha més i més informació». A Barcelona en veurem una versió per a 15 ballarins, tots de contemporània, vuit d’aquí i set de Cuba.

Notícies relacionades

  

 Rovira –el seu  projecte per dirigir el Mercat de les Flors no va ser elegit– té previst seguir treballant als dos costats de l’Atlàntic. 

Temes:

Grec Dansa