ESTRENES DE CINE DE LA SETMANA

Sunao Katabuchi: "Podem crear mons només amb les nostres mans"

Entrevista amb el director d''En este rincón del mundo', la millor pel·lícula d'animació del 2016 segons l'Acadèmia Japonesa

jgarcia39166895 icult fotos de sunao katabuchi  director de  este rinc n del170704184650

jgarcia39166895 icult fotos de sunao katabuchi director de este rinc n del170704184650

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquest veterà director d'animació japonès, foguejat al costat de Hayao Miyazaki, firma la recentment estrenada 'En este rincón del mundo', dramàtica història sobre una núvia adolescent durant la segona guerra mundial. Va ser distingida com a millor pel·lícula d’animació del 2016 en els premis de l’Acadèmia Japonesa.

–¿Per què sembla més fàcil commoure’s amb l’animació en 2D, com la de la seva pel·lícula, que amb la de 3D? ¿O això només ho diem els espectadors d’una certa edat?

–Jo segueixo creient que les persones poden produir qualsevol cosa. L’animació en 2D està feta a llapis. Som capaços de crear mons només amb les nostres mans, i aquesta idea és meravellosa. De la mateixa manera, la protagonista del film, Suzu, també és capaç de donar a llum universos a través del dibuix.

–¿Com va conèixer el manga de Fumiyo Kouno en què es basa?

–Vaig tenir l’oportunitat d’arribar a molta gent amb la meva anterior obra, Mai Mai miracle, i molts dels que la van disfrutar eren fans de Fumiyo Kouno. Vaig aconseguir En este rincón del mundo i de seguida vaig veure com n’eren de pròxims els nostres estils.

–Pel que sembla, ha arribat a identificar-se en profunditat amb aquesta història i aquesta heroïna.

–Em fa la impressió que, des de l’estiu del 2010, he conviscut amb Suzu. Fumiyo va crear un personatge la mar de complex. Com molts dels personatges que solen aparèixer en el manga i l’anime, Suzu no és unidimensional, sinó que té moltes facetes diferents, i aquesta és la raó per la qual tinc la sensació d’haver passat molt de temps amb ella, perquè sembla una persona totalment real.

–Aparentment, va donar molta importància a la recreació històrica.

–El paisatge urbà d’Hiroshima està recreat amb molta cura. Vaig recopilar tantes fotografies com vaig poder, ja que s’hi reflectien molts elements diferents. A partir d’aquí, vaig intentar ordenar-les cronològicament per veure, per exemple, els canvis que havia patit un edifici amb el pas del temps i plasmar-los en la pel·lícula.

Sunao Katabuchi

"Gent que va viure durant aquella època m'assegura que la pel·lícula és un fidel reflex de la realitat"

–¿L’ha sorprès la recepció tan favorable que ha tingut la pel·lícula entre el públic?

–No em vaig imaginar mai que arribaria a aquest nivell. El que menys m’esperava és que tingués tanta acceptació entre la gent de l’edat de Fumiyo i la meva, així com entre la gent gran que havia viscut la guerra. Em van assegurar que el que havien vist en la pel·lícula era un fidel reflex de la realitat d’aquella època.

–Es va foguejar treballant amb Miyazaki a la sèrie Sherlock Holmes [com a guionista] i Kiki, l’aprenent de bruixa [com a ajudant de direcció]. ¿Què recorda d’aquells temps?

–Preferiria no respondre a aquesta pregunta.

Notícies relacionades

–¿Ens pot parlar dels seus pròxims projectes?

–Tinc algunes coses al cap, però el que més m’importa ara mateix és que la gent vagi a passar-ho bé amb En este rincón del mundo. Les persones que l’han vist comenten que, cada vegada que la miren, resulta una pel·lícula diferent. H