D'A FILM FEST

'Fixeur': els límits morals del periodisme

El director romanès Adrian Sitaru porta al D'A una pel·lícula complexa i emotiva sobre les fronteres que no s'haurien de travessar ni amb bones intencions

jgarcia38291993 barcelona  04 05 2017 entrevista al director rumano adrian s170504172944

jgarcia38291993 barcelona 04 05 2017 entrevista al director rumano adrian s170504172944 / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Adrian Sitaru (Deva, Romania, 1971) reconeix no haver sentit un interès particular pel periodisme, però una bona història relacionada amb aquest ofici es va creuar en el seu camí: Adrian Silisteanu, el seu director de fotografia habitual, li va parlar d’una experiència que va tenir en els seus anys com a 'fixer' ('arranjador') a Bucarest. «Deu anys després, encara sentia certa culpa respecte a allò», ens explica Sitaru.

  

 La història és més o menys la mateixa al centre de 'Fixeur', que es podrà veure avui a l’Aribau Club 2 (20.00) i diumenge a l’Aribau Club 1 (17.30) dins del programa del D’A. Radu Patru (Tudor Istodor) és becari a l’oficina de France Presse a Bucarest. Des de la seva posició d’'arranjador', s’encarrega que periodistes més instal·lats tinguin les coses fàcils. Amb afany d’escalar, explora a fons el cas de dues adolescents romaneses, connectades amb una xarxa de prostitució, que acaben de ser deportades des de França. Aconsegueix una entrevista amb una d’elles per a un reporter francès, però en el moment de la veritat sobrevenen dubtes.

  

 Sitaru va empatitzar amb la història i el sentiment de culpa d’Adrian/Radu perquè ell mateix, com a director, té dilemes morals sobre «com tractar els actors quan són nens, com filmar-los». «És molt fàcil, en nom de l’art, en nom del bon cine, en nom del bon periodisme, fer coses terribles».

  

 Fixeur hauria de ser una pel·lícula de visió obligatòria en aules de periodisme. Però el problema de traspassar uns límits mentre es tenen les millors intencions s’aplica aquí també a la paternitat. «Tinc una nena. I a vegades per amor comets autèntic abús emocional amb un fill. Els forces a ser el número u. ¿On està el límit? No tinc la resposta. Només tinc dubtes».

 

Com a exponent de la Nova Onada Romanesa, 'Fixeur' aborda qüestions morals sense recórrer tant a blancs o negres com a aquesta ambivalència incòmoda de la qual està feta la vida. Segons Sitaru, l’interès per la moralitat dels directors romanesos podria partir «d’haver viscut molt temps sota el règim comunista i tenir un sentiment de culpabilitat». «Encara que els nostres pares no van ser col·laboradors, només el fet d’haver acceptat viure així… Era una espècie d’acceptació muda».

Notícies relacionades

  

 Sitaru va contractar com a consultor de guió Razvan Radulescu, que ha treballat amb Cristi Puiu, Cristian Mungiu i Radu Muntean, és a dir, la plana major. Tot sembla connectat. Només ho sembla. Des de fora es veu més fàcil un grup homogeni que des de dins: «No som un club d’amics amb reunions regulars per parlar de temes que ens interessen. No hi ha una comunitat forta». 

DEMÀ DIVENDRES AL D'A

'Los bastardos'. Filmoteca de Catalunya. 21.30. Després de l’estàtica 'Sangre' (2005), el director Amat Escalante va començar a perfilar un estil més dinàmic en aquesta 'funny games' a la mexicana rodada el 2008. Dos mexicans a l’altre costat de la frontera envaeixen una casa aliena amb males intencions. Avís seriós: un film gens apte per a estómacs febles.