CITA AMB LA HISTORIETA

Els avions ja 'aterren' al Saló del Còmic

Un caça bombarder Texan, una avioneta Cessna i les rèpliques d'un Chato i un Monobuc arriben al recinte firal, que obre les portes aquest dijous

Una gran exposició reflectirà com el món de la vinyeta ha donat testimoni dels moments clau del segle XX a través de l'aviació

Arriba el primer AT-6F Texan. Avions ’reals’ per al Saló del Còmic. / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aeroport de Sabadell. Dilluns, dos quarts de vuit del matí. Encara falten tres hores perquè plogui. Sota un cel de plom, el Texan, un caça bombarder de gairebé nou metres i 1.800 quilos, fabricat a Texas (d’aquí ve el nom) durant la segona guerra mundial, ja està fora de l’hangar. Imposa tant com els que sobrevolaven una Europa en flames, després de servir d’ensinistrament als pilots, en les 'Hazañas Bélicas' de Boixcar o en les aventures de Steve Canyon (de Milton Canniff). En un moment, una quadrilla de set operaris van desmuntar les ales i les van carregar en un camió amb una grua. Ara queda aixecar amb politges la resta de l’aparell, amb les insígnies de la Força Aèria nord-americana. Les rodes del tren d’aterratge es resisteixen a ser plegades (la falta d’ús, ja se sap, perquè a aquesta aeronau ja no la deixen volar); però aviat el Texan es rendeix: potser algú li ha explicat que aquesta setmana dormirà en un altre hangar, a Barcelona, on l’esperen les mirades de més de 100.000 amants del tebeo i la companyia d’altres col·legues dels aires. Sí, potser algú –¿per què no l’enginyer i professor de la UB Jordi Ojeda?– li ha xiuxiuejat que serà una de les estrelles del Saló del Còmic que obre dijous.

 «Vaig buscar entre els 400 còmics sobre aviació que tinc a casa i vaig preseleccionar unes 1.000 imatges. D’entre elles, vaig elegir unes 80 vinyetes per ser exposades al costat dels avions», assenyala Ojeda, comissari (juntament amb Carles Santamaria, director del saló) de la mostra 'Còmics en vol', el gran reclam d’aquest any per introduir el públic generalista en la historieta, que ensenyarà com dibuixants i guionistes han reflectit l’èpica i l’aventura de volar. «La història de l’aviació està marcada per moments clau del segle XX dels quals el còmic s’ha fet ressò». Des dels pioners a la primera guerra mundial –amb el mite del Baró Roig, dibuixat per Carlos Puerta i, abans, per Joe Kubert, o els combats aeris d'El piloto del Edelweiss', de Yann i Hugault–, la guerra civil –amb el '¡No passaran!' de Vittorio Giardino–, la segona guerra mundial i fins i tot el Vietnam o Corea.   

JOAN CORTADELLAS

El professor de la UB Jordi Ojeda, comissari de l'exposició 'Còmics en vol', del Saló del Còmic, davant del caça bombarder Texan, a l'Aeroport de Sabadell, aquest dilluns. 

Hi va haver qui es va atrevir a insinuar la possibilitat que algun dels cinc avions, o bé l’helicòpter UH-1 de la Creu Roja que es va usar al Vietnam (com els del reporter Frank Cappa, de Manfred Sommer), arribés volant entre les torres de la plaça d’Espanya i aterrés a l’avinguda de Maria Cristina... Al final, el Texan arribava en un comboi per carretera juntament amb la seva companya d’aeroport, una avioneta Cessna blanca. «Ha aparegut en molts còmics, com els de Tintín o 'Lefranc', de Jacques Martin», comenta Ojeda, mentre que els camions enfilen el Paral·lel fins al carrer de Lleida després d’haver desafiat a morro descobert la pluja que queia des que van sortir de Sabadell. 

Rèplica d'un Polikàrpov I-15 o Chato, de la guerra civil, cedit per la Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya (FPAC), que participarà en el Saló del Còmic.

Ja al saló, sota la immensa carpa que acollirà l’exposició a la plaça de l’Univers, els tècnics descarreguen el Texan i la Cessna. Després arribaran des del Prat dues rèpliques. La d’un Chato, nom popular del Polikàrpov I-15, que els russos van enviar a la República per enfrontar-se als caces italians i alemanys de Franco durant la guerra civil. Dels bombardejos d’aquests sobre Barcelona el 1938 en deixen testimoni Agustín Comotto a 155 o Diego Olmos a 'Nuevas Hazañas Bélicas'. Al Chato el mostra José Pablo García, a 'La guerra civil española'.  

PRIMER AVIÓ CONSTRUÏT A CATALUNYA

Rèplica d'un Monobuc Hedilla II, primer avió dissenyat i construït a Catalunya i que va fer el primer vol entre Barcelona i Mallorca el 1916, cedit per la Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya (FPAC), que participarà en el Saló del Còmic.

També 'aterrarà' el primer avió construït a Catalunya, el 1915, un Monobuc Hedilla, que el 1916 va fer el primer vol Barcelona-Palma. «El pobre pilot portava boina, no tenia cinturó de seguretat ni paracaigudes –explica Ojeda–. I, a l’arribar havia d’aterrar a la platja, però hi havia tanta gent esperant-lo que no va poder i va improvisar una perillosa presa de terra en un camp. Va guanyar un premi de 5.000 pessetes, una fortuna en l’època, que li va entregar Alfons XIII. Un any després, el pilot va patir el primer accident mortal del país. Se li va aturar el motor en ple vol».

Notícies relacionades

Per avui queda el MiG 15 rus. El saló, a punt per engegar. 

Volar no només és cosa d'homes

Encara que històricament el món de l'aviació ha sigut predominantment masculí, Jordi Ojeda vol destacar un munt de còmics en què les dones són protagonistes. N'és un la sèrie de ciència-ficció de l'enginyera i pilot Yoko Tsuno, de Roger Leloup. Altres, aquestes més bèl·liques, són January Jones, aviadora creada per Eric Heuvel, o la recent ‘Angel Wings’, de Yann i Romain Hugault, protagonitzada per Angela McCloud, que proveeix les tropes nord-americanes a Birmània, el 1944. També, Natacha, de François Walthéry i Gos, saga francobelga en què encara que ella no pilota --és una hostessa-- s'enfronta a terroristes, espies o segrestadors d'avions.