10 cançons que van modelar el rock'n'roll

lainz37730164 file   in this oct  17  1986 file photo  chuck berry perform170318235427

lainz37730164 file in this oct 17 1986 file photo chuck berry perform170318235427 / James A Finley

4
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Reduir a només 10 títols l'aclaparadora llista de cançons incontestables que porten la firma de Chuck Berry és una tasca pràcticament impossible. I frustrant. En aquest 'top ten' han quedat fora clàssics com 'School days', 'Little Queenie', 'Around and around', 'You never can tell', 'Back in the USA', 'Brown eyed handsome man', 'Nadine', 'Come on', 'Promised land', 'Let it rock', 'Havana moon', 'My ding-a-ling', 'Run Rudolph run' i algunes desenes més. Peces que justifiquen per si mateixes una carrera.  

1. JOHNNY B. GOODE (1958)

Si el rock'n'roll té un himne, és aquest. A partir d'un personatge d'indubtable perfil autobiogràfic (un noi negre que toca la guitarra arriba a la ciutat amb una mà al davant i l'altra al darrere i acaba veient el seu nom escrit en llums de neó), Berry construeix el relat definitiu sobre el rock com a via per a assolir fama i riquesa. El riff de guitarra que introdueix la cançó explica millor que totes les enciclopèdies del món què és el rock'n'roll. Que l'hi preguntin a Marty Mc Fly.


2. SWEET LITTLE SIXTEEN (1958)

Una irresistible crida a la joventut americana a enrolar-se a les files del rock'n'roll, aquí personificat en aqeusta bellesa menor d'edat amb qui "tots els xavals volen ballar". Els Beach Boys van enganxar la cançó, van canviar el ball pel surf i la van llançar com una composició pròpia amb el títol de 'Surfin' USA'. Berry els va portar als tribunals i va aconseguir que el seu nom figurés com a coautor.


3. ROLL OVER BEETHOVEN (1956)

"Fes una volta, Beethoven, i dona la notícia a Txaikovski". Chuck Berry anuncia l'adveniment de l'era rock d'una manera tan brillant com insolent. Concebuda en principi com una advertència a la seva germana Lucy, que monopolitzava el piano familiar assajant les seves partitures clàssiques, la cançó ha adquirit estatus de manifest definitiu. Així ho van entendre els Beatles, que van incloure una respectuosa versió en el seu segon àlbum.


4. MAYBELLENE (1955)

La pedra fundacional. El primer 'single' de Chuck Berry va inventar literalment no solament un so, sinó també un llenguatge i una temàtica (aquí neix el clixé del rock'n'roll com una música sobre "cotxes i noies"). La mescla de blues urbà i country hillbilly (la melodia està inspirada en una cançó del segle XIX popularitzada als anys 30 per Bob Wills and His Texas Playboys) va asfaltar el camí per a totes les generacions de guitarristes que van venir després.


5. TOO MUCH MONKEY BUSINESS (1956)

"Em vaig adonar que necessitaria més de cent versos per poder descriure els principals assumptes que angoixen a la gent", va escriure Berry en la seva autobiografia. L'escola, la feina, les compres, les cites, les factures, les guerres..., tot són complicacions. La brillant solució va ser encapsular tots aquests maldecaps en una enumeració proto-rap que no sols va enlluernar les bandes de la 'british invasion', sinó que va servir de model a Bob Dylan per al seu 'Subterranean homesick blues'.


6. CAROL (1958)

Un altre 'riff llegendari per introduir una ambigua admonició a una joveneta inspirada en la filla adolescent d'una de les seves amants. Les descripcions tant de l'escola com del club que visiten els protagonistes resulten d'una vivor fascinant. Queden per al record la tensa discussió que Berry i Keith Richards mantenen sobre la introducció de 'Carol' en el documental 'Hail! Hail! Rock'n'roll' i una accidentada aparició televisiva (vegeu vídeo) que posa sobre la taula els problemes de compondre cançons tan similars.


7. YOU CAN'T CATCH EM (1956)

John Lennon va agafar prestat d'aquí més que uns versos per compondre el 'Come together' dels Beatles (cosa que va donar lloc a un llarg i empipador plet que sols es va resoldre quan Lennon es va avenir a gravar una versió de... 'You can't catch me'). Aparentment, la cançó es limita a celebrar les virtuts d'un cotxe ràpid, però el missatge subjacent és tota una declaració d'independència juvenil.


8. MEMPHIS, TENNESSEE (1958)

Chuck Berry torna a jugar a l'equívoc. El que en principi sembla el relat d'un jove que intenta contactar amb la seva noia per telèfon es revela com la història d'un pare que tracta de comunicar-se amb la seva filla. Una de les primeres i més distingides incursions de l'autor en una temàtica adulta és també una de les cançons de Berry de les quals s'han fet un nombre més gran de versions.


9. NO PARTICULAR PLACE TO GO (1964)

El músic va escriure aquesta cançó mentre complia condemna en una presó federal de Springfield, Missouri, per travessar una frontera estatal acompanyat d'una noia de 14 anys sobre qui no tenia cap tutela legal. Curiosa forma de mostrar el seu penediment: 'No particular place to go' és un relat d'amors adolescents i frustració sexual. En la composició de la música, Berry no hi va invertir gaire esforç, ja que la cançó és un calc de 'School days' (1957).


10. ROCK AND ROLL MUSIC (1957)

Notícies relacionades

Després d'abjurar de la música clàssica a 'Roll over, Beethoven', Berry anuncia l'ocàs del jazz, del mambo i del tango davant l'aclaparadora irrupció del rock'n'roll. I converteix les seves paraules en fets amb un trepidant número en què el piano agafa el protagonisme per dibuixar totes les possibilitats del nou ritme. Un al·legat apassionat que els Beatles també van fer seu i amb el qual els Beach Boys van obtenir un èxit menor.

   

Temes:

Música