El fiscal demana dos anys per a González Macho per inflar els espectadors d'una pel·lícula

També demana una multa d'un milió d'euros per a l'exdirector de l'Acadèmia de Cine

El Suprem confirma la multa de 627.000 euros imposada a AISGE per doblar les tarifes a les sales

3
Es llegeix en minuts
ÁNGELES VÁZQUEZ / MADRID

La Fiscalia sol·licita dos anys de presó i un milió d'euros de multa per a l'exdirector de l'Acadèmia de Cine Espanyola Enrique González Macho i el productor de cine Juan Romero Iglesias per un delicte continuat de falsedat en document públic i un altre de frau de subvencions, que haurien comès a través de manipular el nombre d'espectadors en l'exhibició d'una pel·lícula per obtenir subvencions.

En el seu escrit al Jutjat d'Instrucció número 44 de Madrid, el fiscal preveu que en cas d'impagament de la multa se'ls castigui amb sis mesos més de presó. A més, entre tots dos, de forma conjunta i solidària, hauran d'abonar al Ministeri de Cultura 272.695,99 euros més l'interès corresponent.

La Fiscalia sosté que el 10 de juliol del 2009 González Macho, com a administrador de la societat Alta Classics SL i Romero Iglesias, com a administrador de Mecanismo Films SL, van firmar un contracte pel qual la productora de la pel·lícula 'La isla interior', que aquesta mercantil, cedia els drets de distribució a Alta Classics per a l'explotació i reproducció del film a Espanya i Andorra “rebent per això el 22% del total dels ingressos nets que s'obtinguessin amb la comercialització de la pel·lícula”. El llargmetratge, dirigit per Dunia Ayaso i Félix Sabroso, es va estrenar el 28 de novembre d'aquell mateix any en diferents sales propietat de Multicines Cuenca SA de la qual era conseller González Macho.

Un any i mig més tard, el Butlletí Oficial de l'Estat publicava una resolució de l'Institut de Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) pel qual es convocaven ajudes per a l'amortització de llargmetratges. Entre les condicions per obtenir les ajudes figurava que durant els dotze primers mesos d'exhibició de la cinta s'hagués arribat a una recaptació bruta mínima de 330.557 euros i que no superés els 601.012 euros. Al seu torn, l'actual llei del cine imposava als titulars de les sales de cine l'obligació de declarar a l'ICAA el nombre de bitllets venuts i la recaptació obtinguda en cada sessió.

El productor de 'La isla interior' va certificar el 3 de juny del 2011 a l'organisme que la pel·lícula havia tingut una retribució 5.000 euros superior a la mínima exigida, i per això el Ministeri de Cultura li va concedir una subvenció de 292.326,61 euros. El problema va ser que per portar aquesta xifra, la Fiscalia considera que els dos acusats, “de comú acord” i coneixedors de les transcendència que tenia el nombre d'espectadors per a l'obtenció d'ajudes, “van manipular” les dades “a efectes d'obtenir la subvenció que va ser finalment concedida al desconèixer el referit organisme que les dades no responien a la realitat”.

SESSIONS MATINALS I DE VESPRE

La Fiscalia acusa González Macho de comunicar una dada “irreal” d'espectadors en les sessions matinals i un nombre “ingent” que superava els de les sessions de tarda, “sense que aquestes sessions fossin publicitades, ni anunciades”. Les xifres d'espectadors, a més, no coincidien amb les que havia rebut l'ICAA d'altres fonts “i sense les quals –afegeix l'escrit d'acusació- Juan Romero Iglesias no hauria obtingut la subvenció de 293.326,83 euros”.

Notícies relacionades

Per una altra part, la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem ha confirmat aquest dijous la multa de 627.855 euros que el Consell de la Comissió Nacional de la Competència va imposar el desembre de 2011 a Artistes Intèrprets, Societat de Gestió (AISGE), per abús de posició de domini, per l'increment injustificat de les tarifes que cobrava a les sales de cine per exhibició de les pel·lícules.

Segons va determinar l'Audiència Nacional, en la sentència ara confirmada, entre la tarifa aplicada el 2004 i la de 2009, hi va haver un increment del 177 per cent, i del 100% en la tarifa general entre el 2004 i el 2005, sense que cap de les justificacions donades per AISGE tingués, per a l'òrgan judicial, entitat suficient per avalar aquest augment. AISGE recapta, segons explica la mateixa sentència, un  percentatge a les sales de cine sobre els ingressos de les exhibicions d'obres, corresponent als drets de remuneració per comunicació pública de les actuacions dels actors i altres artistes en les obres exhibides.