L'essència d'Aute

El cantautor obre el Guitar BCN al Palau amb el recital antològic del seu 'Gira luna', que comptarà amb Estopa, Miguel Poveda i Els Amics de les Arts com a convidats

 

  / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

El novembre del 1966, Luis Eduardo Aute va entrar a l’estudi per gravar les quatre peces que integraven els seus dos primers discos senzills, i la proximitat d’aquest 50è aniversari inspira aquest 'Gira luna' que, carregant amb un repertori antològic, avui el porta al Palau de la Música (21.00 hores) per obrir la nova edició del festival Guitar BCN. «Com que cada vegada me’n demanaven més quan feia un recital amb les meves cançons més conegudes, vaig pensar que aquesta és l’ocasió adequada», explica a aquest diari el trobador, que comptarà amb tres convidats, Estopa, Miguel Poveda i Els Amics de les Arts.

 Artistes que van prendre part l’any passat en el disc d’homenatge 'Giralunas', portant al seu territori composicions com Una de dos, en el cas d’Estopa («la més rockera que hagin cantat mai», se sorprèn el cantautor), i 'Las cuatro y diez', convertida en 'Les quatre i deu' pels Amics de les Arts. «Molt bonica i original, i amb una bona traducció que han fet ells mateixos», elogia Aute.

‘FANS’ DE NOVA PLANTA

A 'Giralunas, el disc, prenen part artistes d’una generació posterior a la d’Aute, com Xoel López, Soleá Morente, Enric Montefusco (exlíder de Standstill) i Rozalén. «La majoria diuen que van créixer amb les meves cançons perquè els seus pares els hi posaven», explica el cantautor, que va posar dues condicions: que l’acostament a la seva obra «fos de veritat, per afecte a les cançons i no per motius de màrqueting», i que no hi hagués duos. «Ara fins i tot Ortega y Gasset està fent duets», ironitza.

El punt de vista extern sembla haver pres un cert protagonisme en aquesta etapa del cantautor, ja que va parlar amb els seus amics perquè «seleccionessin les seves cançons més significatives» de cara a aquesta gira. En van sortir unes quaranta que es van quedar en «32 o 33», explica. Les aborda a partir de les versions registrades a la seva trilogia d’'Auterretratos' (2003-2009), amb producció de Toni Carmona i arranjaments, per tant, una mica modificats, de sabors jazzístics. «Encara que no arribo a les diversions de Dylan, que ja no les reconeix ni ell mateix», diu en broma. El repertori inclou peces que fa temps que no interpreta, com 'Todo es mentira' i 'Cine, cine', i els clàssics, amb 'Al alba', que des de fa un temps canta 'a cappella'. «La sento molt viva, no se m’ha envellit, i m’agrada cantar-la», assegura.

Nou disc en camí

Notícies relacionades

Entre el disc d’homenatge i la gira d’aniversari, podria semblar que Aute ha congelat la seva producció de cançons, però no és així: fa temps que cuina un nou disc «que tot apunta que serà doble» i que espera que estigui llest a finals d’any. Es tracta d’un treball que desprèn «una miqueta més de llum» que les seves tres obres anteriors, la «trilogia de cançons d’amor i destrucció».

El seu títol provisional és 'El bosque no deja ver el árbol'. «Estem immersos en el tot i perdem la perspectiva de l’essencial, l’arbre de la vida, del coneixement. Hi ha un soroll terrible que ens distancia del que ha de ser el sentit de la vida», reflexiona Aute, d’un escepticisme natural que es dirigeix també a l’arena política, terreny on troba a faltar més debat i propostes al voltant de la cultura, tant en els partits clàssics com en els nous. «No sé quina regeneració pot haver-hi si no hi ha una regeneració cultural», es lamenta.