Parlar de valors a classe

El professor August García destaca l'agilitat lectora, l'humor i els diferents punts de vista com a claus de l'èxit

No treballa el llibre de forma acadèmica, el llegeix i fa preguntes als alumnes

A classe 8 August García, llegint als seus alumnes ’Wonder’, a l’escola El Castellot de la Múnia.

A classe 8 August García, llegint als seus alumnes ’Wonder’, a l’escola El Castellot de la Múnia. / MARC VILA

1
Es llegeix en minuts
L. F.
BARCELONA

El llibre no tan sols ha robat el cor dels més joves, sinó que també ho ha aconseguit amb els adults. És el cas d'August García, un professor de primària de l'escola El Castellot de la Múnia (Alt Penedès), que després que la novel·la caigués per casualitat a les seves mans va decidir esprémer-la al màxim a classe. «No treballo el llibre de manera estrictament acadèmica, sinó com a lectura de plaer. Simplement el llegeixo en veu alta i després els faig preguntes o faig algun comentari», comenta García per explicar per què no va utilitzar les guies que oferia l'editorial.

La primera reacció dels seus alumnes és de curiositat per la malformació que pateix el protagonista, però ràpidament se submergeixen en la història, obviant aquesta característica. Després de llegir, «a poc a poc aprenen com és d'important el llenguatge per expressar el que senten», detalla el professor, que destaca l'evolució dels nens a mesura que es llegeix el llibre. «Encara que també hi ha silencis molt significatius», aclareix el docent.

L'estil de l'autora

Aquest professor de cicle superior (10 a 12 anys) destaca tres elements de l'estil de l'autora que han aconseguit que els nens s'enganxin a l'obra: l'agilitat lectora, amb capítols curts i un lèxic no gaire complex, el sentit de l'humor que evita que resulti lacrimogen -«se sap riure de si mateix, oblidant-se així de les seves mancances», comenta- i que es tracti d'una història narrada des de diferents punts de vista. «Una cosa que sorprèn els nens és que una mateixa història es pugui viure de formes diferents

-explica García-. Al capdavall, així aprenen com és la vida; les mateixes coses les vivim i les veiem de formes diferents».

Notícies relacionades

Lògicament, Wonder no és la solució a l'assetjament escolar però sí que «pot ajudar a fer reflexions» sobre conductes i conflictes de l'escola. «Les causes són diverses. És molt complex, però ara està més present que abans perquè el diagnostiquem més, i això porta a banalitzar el problema», diu referint-se a la qüestió del bullying.

Encara que el llibre serveix per treballar alguns valors, García destaca que realment el va escollir per l'alegria que transmet la seva lectura. «Wonder és un cant a la vida amb gratitud, a la consideració dels altres i a les petites coses que realment són les importants», explica el professor per destacar que això és el que pretén transmetre als seus alumnes amb el llibre.