Anar al contingut

Els millors muntatges escènics del 2015

Lluís Homar (Oreste Campese) i Joan Carreras (el prefecte De Caro), en una escena de Lart de la comèdia.

Lluís Homar (Oreste Campese) i Joan Carreras (el prefecte De Caro), en una escena de Lart de la comèdia. / MAY / ZIRCUS / TNC

1. L'ART DE LA COMÈDIA

Lluís Homar. TNC

Sàvies pinzellades, d'amor al teatre, van esquitxar una magnífica posada en escena de Lluís Homar, a l'altura del que exigia el text del napolità Eduardo de Filippo. 'L’art de la comèdia' va respondre a aquestes etiquetes a les quals es recorre quan es parla de pur teatre o de la màgia del teatre. Són idònies per a obres en què, sobretot, és vital deixar-se atrapar per les paraules de l'autor i, a la vegada, gaudir amb una comèdia, amb una teatralitat que juga amb la dualitat realitat-ficció, tan en voga en aquests temps en qualsevol àmbit creatiu.

L'inici del muntatge era una joia que ja deixava bocabadat l'espectador des de la nuesa escenogràfica de la imponent Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya. Al fons, molt al fons, s'obrien dues portes enormes i un focus ajudava a veure la figura d'Homar –vestit de carrer– entrant en l'espai. A partir d'aquí desplegava un monòleg sobre la utilitat del teatre que ja tornava el preu de l'entrada. Després de les seves paraules s'iniciava un festí teatral de primer ordre, emparat en una canviant escenografia, a càrrec d'un elenc en estat de gràcia format, a part d'Homar, per noms tan importants com Andreu Benito, Joan Carreras, Roger Casamajor, Victòria Pagés, Mar Ulldemolins, Oscar Valsecchi i Lluís Villanueva.

2. EL REI LEAR

Lluís Pasqual. Teatre Lliure

Obra capital de William Shakespeare, va rebre elogis i premis en la mateixa mesura gràcies a un posada en escena dinàmica, essencial i sòbria, marca de la casa, i un repartiment intergeneracional dels que omplen platees. Entre la quinzena d'intèrprets totes les mirades es concentraven en una immensa Núria Espert que va desplegar el seu enorme magisteri per encarnar tan gran personatge. 

3. EL CURIÓS INCIDENT DEL GOS A MITJANIT

Julio Manrique. Teatre Lliure

L'espectacle del Lliure de Gràcia desplegava tal màgia que els fans de la novel·la de Mark Haddon podien arribar a tenir dubtes sobre si quedar-se amb el llibre o amb l'obra de teatre. Manrique va mimar la seva direcció amb un treball excepcional. Pol López, encarnant el protagonista Christopher (un adolescent autista), va causar sorpresa en una interpretació tan continguda com sublim. El paper de la seva vida. Per ara.

4. BENVENUTO CELLINI

Terry Gilliam. Liceu

L'exuberant i vibrant versió de l'òpera de Hector Berlioz, ideada pel fundador dels Monty Python, va connectar amb públic i crítica gràcies al magnífic treball de tot l'equip que va dreçar aquesta peça rarament representada. En el seu equip artístic van brillar els cors i orquestra del Liceu capitanejats per Contxita Garcia i Josep Pons, respectivament.

5. EL LAGO DE LOS CISNES

Tamara Rojo. Liceu

La ballarina espanyola que dirigeix l'English National Ballet (ENO) va brillar en una sublim interpretació d'Odette-Odile a 'El lago de los cisnes'. Totes les funcions es van esgotar amb setmanes d'antelació. La dinàmica versió de Derek Deane es va sublimar amb el treball del elenc, la música en directe de Txaicovski, un exquisit vestuari i una suggerent escenografia.

0 Comentaris
cargando