CRÒNICA

Manolo Tena, un llibre obert

El cantant va reaparèixer amb bons materials­ a Barts

Manolo Tena a Barts.

Manolo Tena a Barts. / FERRAN SENDRA

1
Es llegeix en minuts
J. B.
BARCELONA

Després d'uns anys de turbulències, que ell descriu com la seva travessia del desert, tenim un Manolo Tena raonablement recuperat. El seu retorn no és de l'estil revival exprés: hi ha un disc vigorós amb cançons noves, que ens ofereix un reflex creïble de l'artista, i hi ha uns concerts en què fon present i passat amb generositat i un sòlid suport instrumental.

Feia, segons els seus comptes, més de 20 anys que no actuava a Barcelona, i dijous, a Barts, va reaparèixer com la viva imatge de la fugacitat de la fama i un recordatori dels seus dots com a autor de rock amb vistes a la crònica de carrer i al romanticisme. La seva veu va sonar castigada i va contribuir a col·locar-lo més a prop del rock urbà que del vocalista llatí. I va ser un llibre obert des del minut u. «No ha sigut fàcil, però aquí hem teniu, ben viu», va dir després de la primera peça, Marilyn Monroe, que al seu dia va adaptar Ana Belén.

Notícies relacionades

S'ha pres l'operació seriosament i va comptar amb una banda nombrosa, sis músics, per construir un so una mica més rocker que el de Sangre española. Potser és aquesta la seva vocació més fonda, encara que el terreny en què es va lluir va ser en el dels mitjos temps i les balades que combinen caràcter i melancolia, amb Cuando llegue septiembre i Princesa azul, totes dues del nou treball, Casualidades. «Les cançons tristes consolen molt», va confessar, donant a entendre que sabia de què parlava.

Una mica desfasat va sonar, en canvi, el medley d'Alarma!!!, llarg, amb peces com Reina del neón, Colgado de ti i el reggae Cansado de esperar-te, que als anys 80 va encoratjar els símils amb The Police. Els èxits del disc Sangre española, com la cançó que hi donava títol (Tena prefereix anomenar-la Pasión gitana), Loco por verteQué te pasa Tocar madera, van encendre la sala, encara que en plena recta final va caure una altra peça nova, Opiniones de un payaso, despietada amb ell mateix i de tènue tacte country, que ens va invitar a pensar que la travessia del desert potser no hagi sigut tan estèril.