El públic, el millor còmplice de BCNegra

El festival tanca superant els visitants del 2014

Paco Camarasa, comissari de BCNegra, i l’editora Beatriz de Moura, en l’homenatge a Mankell.

Paco Camarasa, comissari de BCNegra, i l’editora Beatriz de Moura, en l’homenatge a Mankell. / ADRIANA DOMÍNGUEZ

3
Es llegeix en minuts
ANNA ABELLA / BARCELONA

El públic lector ha tornat a convertir-se en còmplice una edició més, la desena, del festival que durant 10 dies ha esquitxat Barcelona de crims de paper maquinats per una setantena d'autors armats amb plomes presentant els seus detectivescos descendents. BCNegra 2015 ha finalitzat aquest cap de setmana havent complert el seu objectiu, segons el seu sempre entusiasta comissari, el llibreter Paco Camarasa, «que els lectors contactin amb els seus autors, que surtin contents de la reunió i se'ls despertin les ganes de llegir i de descobrir nous escriptors».

A l'espera de les xifres exactes d'assistents, que es coneixeran en els pròxims dies, es dóna per fet que superaran amb diferència els 10.000 -el 2014 en van ser uns 9.000, el 50% més que el 2013-, en un any en què l'escenari principal s'ha traslladat de La Capella al molt més espaiós i càlid auditori del Conservatori del Liceu, amb un aforament de 399 persones. «Era un risc, però l'hem omplert diverses vegades, amb actes com el de Philip Kerr. I ha sigut una sort, perquè ens agrada el fred nòrdic de novel·la, però el que ens ha envaït al carrer no l'hauríem suportat sense calefacció. El públic ha guanyat en comoditat», explica.

A més d'espais com el MNAC i la biblioteca Jaume Fuster, on la victoriana Anne Perry es va trobar amb els seus seguidors, la Sala Barts, amb 700 persones, va acollir els actes més multitudinaris: el de Sue Grafton -que ha posat una lletra més, la W, en el seu abecedari del crim protagonitzat per Kinsey Milhone- i la xerrada sobre la seva detectiu Petra Delicado, d'Alicia Giménez Bartlett, flamant premiada aquest any amb el Pepe Carvalho, la primera dona que el rep. D'aquesta edició, Camarasa destaca la recuperació del premi Crims de Tinta, que abans de les retallades convocava el Departament d'Interior de la Generalitat. El certamen, que va guanyar Emili Bayo, va inaugurar el festival amb una gran festa a l'Auditori de RBA.

Al llibreter de la Negra y Criminal el que l'ha deixat més satisfet és «la química que s'estableix entre el públic i els ponents i autors» dels diferents actes i taules rodones. «Notes que la gent s'ho passa bé. I sorgeixen trobades sorprenents, com la de crims de llegenda i sobrenaturals, amb Dolores Redondo, Mikel Santiago i la islandesa Yrsa Sigurðardóttir, que el dia de la nevada deia que, comparat amb el seu país, era com un dia de primavera. Hi va haver moltíssimes rialles».

Notícies relacionades

No obstant, l'acte més entranyable ha sigut l'homenatge a Henning Mankell, que pateix un càncer terminal. «Ell, com a bon nòrdic, és fred. Però ens va enviar aquest missatge per carta perquè el llegíssim als seus lectors d'aquí». La xerrada va revelar també com la seva editora de Tusquets, Beatriz de Moura, va descobrir el mestre suec i va decidir publicar-lo a Espanya, sorpresa al veure que els països nòrdics també tenien un costat fosc.

Encara que en aquesta BCNegra s'ha vist que els escandinaus segueixen picant fort en la novel·la criminal, segons Camarasa, el festival «ha volgut ampliar les fronteres i les perspectives del gènere. Veure que a Itàlia no tot és Camilleri, que també a Polònia el treballen bé, com els argentins hi reflexionen...». Això alhora que es dóna més protagonisme a la cada vegada més abundant collita d'autors en castellà i català. «A l'haver-n'hi més s'ha de saber escollir on és la qualitat, i gent com Carlos Zanón, Víctor del Árbol, Toni Hill o Eugenio Fuentes ho estan demostrant». Incansable, el comissari ja té al cap la pròxima cita del que ja és el principal festival d'hivern de la novel·la negrecriminal europea.