L¿horror dela guerra civil

L'autor italià, mestre del gènere negre, és un dels que han reflectit més bé la guerra civil en aquesta aventura del seu personatge Max Fridman, antic brigadista que torna a una Catalunya assetjada pel feixisme de Franco L'horror de la guerra civil

Lautor italià, mestre del gènere negre, és un dels que han reflectit més bé la guerra civil en aquesta aventura  del seu personatge Max Fridman, antic brigadista que torna a una Catalunya assetjada pel feixisme de Franco Lhorror de  la guerra civil

Lautor italià, mestre del gènere negre, és un dels que han reflectit més bé la guerra civil en aquesta aventura del seu personatge Max Fridman, antic brigadista que torna a una Catalunya assetjada pel feixisme de Franco Lhorror de la guerra civil

1
Es llegeix en minuts
PACO
ROCA

De Giardino m'agrada l'estil elegant, dolç i detallat, com es documenta i com crea l'ambientació per posar els seus personatges a l'escenari de forma molt creïble... I ¡No pasarán! és una de les millors obres que s'han fet sobre la guerra civil i no parlo només de còmic. Transmet l'horror de la guerra però també reflecteix molt bé el caos i com la cobdícia i l'egoisme de molta gent, sobretot en el bàndol republicà, va poder més que l'unir-se davant l'enemic comú que era el feixisme.

Notícies relacionades

I veus el fred de la serra espanyola, els edificis en ruïnes a les grans ciutats, la por als bombardejos com en aquelles escenes de Barcelona... És una gran obra per comprendre el patiment de la guerra civil i no és tan estrany que sigui un autor estranger qui ens expliqui tan bé la nostra història perquè aquí ha estat un tema tabú durant molts anys. I és curiós que ara hi hagi qui digui «¡Una altra obra sobre la guerra civil! ¡Ja està bé de parlar de la guerra civil!» i estiguin preocupats per això. S'hauria de veure si realment n'hi ha tantes. En canvi, hi ha moltíssims més còmics, pel·lícules o llibres de western i a ningú se li acut queixar-se'n.

És bo que hi hagi obres que abordin el tema, perquè ens hem educat en la ignorància sobre la nostra història i aquesta és essencial per comprendre el nostre present i, per exemple, entendre per què partits democràtics defensen el Valle de los Caídos o carrers amb noms franquistes. El pitjor és la ignorància. I la ficció, com ho ha tractat Giardino, és tan important com un assaig, perquè parla del costat humà i de la gent que pateix, i això també ens permet entendre la història.