La BCNegra de Camilleri tanca amb un gran èxit

La visita del mestre sicilià va marcar una edició amb rècord de públic

Andrea Camilleri, al centre, en l’homenatge a la sala Barts, divendres.

Andrea Camilleri, al centre, en l’homenatge a la sala Barts, divendres. / JULIO CARBÓ

2
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ / Barcelona

L'empremta de BCNegra s'expandeix a passos agegantats. La cita amb el gènere policíac ha deixat un rastre molt positiu després de tancar ahir amb gran èxit d'assistència una novena edició marcada per la presència, després d'anys de persecució, de l'octogenari Andrea Camilleri, el creador de l'inspector Montalbano. Més de 9.000 persones -un 50% més que els 6.000 del 2013- van assistir a un festival que ha crescut també en nombre d'activitats i escenaris per convertir Barcelona en la capital del crim fictici durant més d'una setmana.

A nivell narratiu s'ha caracteritzat per l'«amplitud i varietat de trames i autors», segons paraules del seu comissari, Paco Camarasa. «No hi ha hagut una tendència dominant, ha sigut un panorama molt obert i bo».

Lúcid però afectat en la mobilitat i la visió, Camilleri va rebre per fi l'homenatge de BCNegra. El «germà gran de Vázquez Montalbán» va ser guardonat amb el premi Pepe Carvalho en dos actes multitudinaris: a l'ajuntament i a la sala Barts del Paral·lel, plena de gom a  gom. «Ell estava contentíssim i nosaltres també. Ja no viatja però ens va dir que li havíem enviat una carta molt commovedora per convèncer-lo que vingués a aquesta ciutat a la qual està tan unit», es va congratular Camarasa, exultant amb la seva presència. L'organitzador va lamentar, això sí, la negativa del Romea a acollir l'acte amb el mestre sicilià -«ens hauria agradat fer-ho a l'emblemàtic teatre»-, i va subratllar la necessitat de buscar locals més amplis.

«Haurem d'investigar nous espais pel centre de Barcelona perquè no quedi gent fora dels actes, com va succeir al Barts. Podríem haver omplert un pavelló de Montjuïc, però el festival no té sentit lluny de la Rambla», va revelar convençut del creixent interès del públic per un gènere tan pròxim a l'alarmant realitat. «Cada vegada es llegeix més novel·la criminal i més autors s'hi apunten, com Isabel Allende. És un repte perquè té uns codis i el lector és molt exigent, no n'hi ha prou de seguir les regles, sense ànima ni sentiments no funciona. És molt fàcil escriure una novel·la policíaca dolenta», va declarar el comissari, que va valorar l'aposta per ampliar dos dies la setmana del BCNegra. «Anem a més. Hi ha autors, com Roberto Costantini, que han quedat impressionats de tenir més públic aquí, 290 persones, que al seu país».

Notícies relacionades

BONA COLLITA CATALANA / Entre les pistes que ha deixat la trobada destaca la bona collita de la novel·la negra catalana. «Cada vegada hi ha més qualitat perquè es tradueixen més obres al català i es llegeix més, cosa que crea més autors bons», va emfatitzar Camarasa, molt satisfet també amb les activitats no literàries que rastregen el gènere des d'altres àmbits, com va ser la taula en què s'explicava com l'urbanisme pot prevenir el crim.

De cara a la pròxima edició, Paco Camarasa va anunciar dues taules: una sobre autors xinesos, vinculats a l'espionatge del ciberespai, i una altra sobre l'economia criminal, sobre «com actes com la prostitució provoquen el tràfic de blanques». Pel que fa a noms, el comissari persegueix dues estrelles del firmament negre. «Una és Dennis Lehane [autor de Mystic River i guionista de The wire] i l'altre és un somni impossible, John Le Carré, perquè no viatja mai».