LA VETERANA I RECONEGUDA MOSTRA DE CINE D'AUTOR

L' Alternativa fa els 19

El festival independent de Barcelona ret homenatge a l'actriu francesa Jeanne Balibar i al director portuguès Pedro Costa

Onze llargmetratges competeixen en la secció oficial

Creadora de culte 8 Un fotograma de ’Par exemple, Electre’, debut en la direcció de Jeanne Balibar.

Creadora de culte 8 Un fotograma de ’Par exemple, Electre’, debut en la direcció de Jeanne Balibar. / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
QUIM CASAS
BARCELONA

Barcelona és ciutat de festivals cinematogràfics. No en posseeix cap dels considerats grans (encara que Sitges és ben a prop), un fet habitual d'altra banda a tots els països, on les grans capitals no acostumen a tenir els festivals més expansius, excepte Alemanya amb el de Berlín. Per contra, hi abunden els certàmens especialitzats, independents i alternatius: cine d'autor, cine asiàtic, documental musical, cine de gais i lesbianes o cine de dones. L' Alternativa és un dels festivals més veterans i consensuats. Aquest any celebra el seu 19è aniversari. Les sessions van començar ahir i duraran fins diumenge que ve al CCCB, la Filmoteca, l'Institut Francès i Casa Amèrica Catalunya: una selecció equànime i meditada de cine alternatiu en temps de crisis industrials, encara que no d'idees.

Dues personalitats acaparen l'atenció: l'actriu francesa (i iniciada fa poc com a directora) Jeanne Balibar, musa de cineastes tan personals com Jacques Rivette, i el director portuguès Pedro Costa, amb una única pel·lícula estrenada comercialment al nostre país,Ne change rien, que és precisament un documental sobre el procés de creació musical de la mateixa Balibar.

De l'actriu, realitzadora i cantant es projectaran films tan representatius comVete a saber (Rivette), La comedia de la inocencia (Raúl Ruiz) iPar exemple, Electre (codirigida per ella i Pierre Léon). El film, protagonitzat per Balibar, Edith Scob (la conductora de limusines deHoly Motors,a més de figura central del gran clàssic del cine fantàstic francès, Ojos sin rostro) i Emmanuelle Béart, mostra els preparatius d'una obra teatral. De Costa se'n presentarà la seva obra més decisiva, No quarto da Vanda.

Notícies relacionades

Entre els títols que es veuran a competició aquest any destaquenEmak Bakia,un fascinant experiment d'Oskar Alegria a partir d'un concepte mític per a les avantguardes; Two years at sea, documental sobre realitats i utopies de Ben Rivers; Nana,de Valérie Massadian, un relat directe i cruel sobre la infància i el final definitiu de la innocència:Crulic-El camino del más allá,una sorprenent producció romanesa que utilitza tècniques d'aquarel·la animadai stop motion per il·lustrar un cas real; iLos mejores temas, de Nicolas Pereda, barreja de document i ficció al voltant d'un home que torna a casa seva després d'una llarga absència.

També hi haurà sessions dedicades a presentar els treballs recents d'escoles de cine de tot el món, una trobada amb Jeanne Balibar (dijous, dia 22, a les 19.30 hores, a l'Institut Francès), un taller de reciclatge d'imatges i una selecció de documentals iberoamericans de collita recent.