UN GRUP HISTÒRIC AL TEMPORADA ALTA

La necròpsia social de La Zaranda

3 La companyia estrena avui a Salt 'El régimen del pienso', la seva nova obra

Enrique Bustos, Francisco Sánchez, Javier Semprún i Gaspar Campuzano, en una escena de l’obra.

Enrique Bustos, Francisco Sánchez, Javier Semprún i Gaspar Campuzano, en una escena de l’obra. / VÍCTOR IGLESIAS

1
Es llegeix en minuts
JOSÉ CARLOS SORRIBES
BARCELONA

«El teatre no és una professió, és un sacerdoci. No tinc més remei que exercir-lo [...] El teatre és un silenci profund i d'aquí neixen els personatges i els textos». Aquestes innegociables premisses defineixen els 34 anys en escena de Paco de la Zaranda, director de la companyia de Jerez del mateix nom que estrena avui a Salt, dins del festival Temporada Alta, el seu nou muntatge,El régimen del pienso.

El Teatro Inestable de Andalucía la Baja -així es diu també La Zaranda- no fa honor a l'adjectiu amb aquestes tres dècades contra vent i marea. Paco de la Zaranda -l'àlies per dirigir de Francisco Sánchez (el seu nom real i el que fa servir com a actor)- i l'autor Eusebio Calonge són els portaveus d'un grup que completen els intèrprets Gaspar Campuzano i Enrique Bustos. Compromís, poètica personalíssima, gran càrrega visual, personatges límit i treball comunitari defineixen una trajectòria única.

UN NOU ACTOR / Per combatre el cansament de 34 anys de «lluita molt desmesurada en mitjans poc favorables», diu Monge, el grup va decidir reinventar-se en «una immolació de molts vicis a la recerca de la puresa i la humilitat», afegeix. Aquesta catarsi, de la qual ha sorgit «una vitalitat i força teatral arrasadores», arriba amb una obra en què incorporen un nou actor com Javier Semprún, del Teatro Corsario de Valladolid, per a una peça que vol ser «un mirall d'un temps molt fosc», diu Calonge.

Notícies relacionades

El régimen del pienso presenta una necròpsia després d'una epidèmia en una indústria porcina, que acaba afectant no solament els porcs, sinó també els empleats. «És una metàfora de la necròpsia a una societat amb un mal endèmic com és la usurpació de l'esperit creatiu per mecanismes materials, productius, rutinaris. És un tema antic: l'home contra el que és humà. I tracta de la mort amb la idea d'acostar-se a la transcendència, com feien els clàssics», apunta Calonge.

Després de l'estrena d'avui, l'obra arribarà l'1 de desembre al Joventut de l'Hospitalet. Tindrà gira per Sud-amèrica com fa el grup cada any des del 1987. «Allà vam tenir un públic abans que aquí. Tots els nostres treballs s'han vist a Buenos Aires», recorda Paco de la Zaranda.

Temes:

La Zaranda