MOSTRA

Londres recorda Jimi Hendrix en el 40è aniversari de la seva mort

L'ídol rock i el compositor d''El Messies' van viure al mateix immoble

El museu de Händel inaugura demà una exposició sobre el genial guitarrista

Martin Wyatt mostra la jaqueta de vellut taronja.

Martin Wyatt mostra la jaqueta de vellut taronja. / AP / Sang Tan

3
Es llegeix en minuts
BEGOÑA ARCE
LONDRES

¿Què tenen en comú Jimi Hendrix i Georg Friedrich Händel? ¿Quina és la connexió entre el geni de la guitarra elèctrica desaparegut als 27 anys i el compositor barroc adulat per la cort de Jordi I? La resposta es troba a ­Brook Street. En aquest carrer del barri londinenc de Mayfair van viure els dos músics, porta amb porta, encara que els van separar dos segles. Convertit en la Casa Museu de Händel, l'edifici acollirà a partir de demà fins al 7 de novembre l'exposicióHendrix in Britain, que recrea la connexió del nord-americà amb la Gran Bretanya i el seu interès pel creador d'El Messies. A més, del 15 al 26 de setembre, s'obrirà al públic el pis on va viure l'influent artista.

Hendrix es va instal·lar a l'última planta del número 23, l'any 1968, amb la seva nòvia anglesa Ka-

thy ­Etchingham. La parella, a qui ha­vien fet fora d'un altre pis per fer massa soroll, pagava 30 lliures (uns 35 ­euros) de renda a la setmana i durant la seva estada va portar una existència discreta. «Aquest és el meu primer pis verdader», va escriure llavors l'estrella. Hendrix va anar fins i tot a alguns establiments d'Oxford Street a comprar uns quants mobles per a les quatre habitacions de la ­vivenda, que va decorar amb al­fombres índieshippiesa l'estil de l'època.

TRÀGIC DESENLLAÇ / A la planta baixa de l'estret edifici de totxo vermell hi havia llavors un restaurant xinès i a la porta del costat una placa blava de l'English Heritage recordant que aquella havia estat la casa de Händel durant gairebé 40 anys. Avui hi ha un rètol similar a l'entrada de la que va ser la vivenda de Hendrix.

A qui està considerat un dels millors guitarristes de tots els temps el va intrigar la història del geni alemany. Va recórrer botigues de discos, com One Stop Records i HMV, disposat a descobrir la música del que havia estat el seu veí. Entre els temes que va comprar figurenEl Messies,Music for the Royal Fireworks iWater Music. Dos anys després, va morir, a l'hotel Samarcanda de Notting Hill, a Londres, a causa d'una presumpta sobredosi.

El pròxim 18 de setembre es ­compleixen quatre dècades d'a­quella mort i com a homenatge el museu de Händel obrirà al públic ­l'antic pis del guitarrista. La vivenda està actualment ocupada pels serveis administratius del museu, però els seus treballadors han empa­quetat temporalment carpetes i arxius per poder mostrar l'espai als visitants.

Notícies relacionades

A l'edifici contigu es podrà veure l'exposicióHendrix in Britain, en què s'exhibiran manuscrits amb les lletres de les cançons escrites pel ­guitarrista, pel·lícules, primeres gravacions, fotografies, així com records de la cultura i la música pop. A més a més, els fans podran veure de prop algunes conegudes peces del ­vistós vestuari del músic, com la famosa jaqueta de vellut taronja. També hi ha souvenirs i ­documents de la presència de Hendrix al Festival de l'Illa de Wight, el 1970, en la que va ser una de les seves últimes grans ­ac­tuacions, i d'altres dels concerts que va fer durant aquells ­mesos.

DOS VIRTUOSOS / Martin Wyatt, un dels responsables del museu, creu que entre l'artista psicodèlic i el purista barroc hi ha diversos paral·lelismes. «Tots dos escrivien cançons i eren músics virtuosos en els seus propis ambients. I tots dos eren estrangers arribats a Londres quan la ciutat era el centre musical del món», afirma. Händel, no obstant, va ser discret amb la seva vida privada i les seves relacions sentimentals, de les quals se sap poc o res. Hendrix, en canvi, va viure i va morir envoltat d'una llegenda sulfurosa de promiscuïtat sexual i escàndols, amb festes salvatges, alcohol i drogues, segons els cànons de l'època.