La Xina, amb 485 milions, té la població d'internautes més gran del món. Gairebé 200 utilitzen serveis de microblocs i missatgeria instantània. La majoria estan abonats a Weibo, de la companyia privada Sina. És un clon de Twitter nascut el 2009 per ocupar el buit de l'empresa nord-americana, prohibida a la Xina. En una carta dirigida ahir al president de Twitter, Jack Dorsey, de Reporters sense Fronteres, pregunta: «¿La decisió ha estat motivada per la voluntat d'entrar en el mercat xinès a qualsevol preu?» I no és la d'aquesta oenagé l'única veu que apunta a la intenció de penetrar en el fabulós mercat xinès com una raó important per a la polèmica decisió de Twitter.
Informació publicada en la página 33 de la secció de cv Sociedad de l'edició impresa del dia 28 de gener de 2012 VEURE ARXIU (.PDF)
L'èxit dels microblocs ha dirigit cap a ells l'atenció del Govern, malgrat que gran part dels continguts no van més enllà de xafarderies de famosos i altres banalitats. Però els microblocs també permeten expressar una opinió a una audiència milionària, informar-se del que callen els mitjans oficials i denunciar el que abans quedava impune. En l'accident ferroviari de Wenzhou de l'any passat, van ser els ciutadans els que a través de la xarxa en van difondre els detalls, van canalitzar la indignació i van forçar acomiadaments. Internet, i els microblocs en particular, contribueixen avui que la Xina sigui més plural, respirable i lliure.
El que passa és que Weibo és un flux incontrolat d'informacions de veracitat no fiscalitzada per ningú. Hi ha hagut freqüents episodis de falsos rumors i mentides amb mala fe de doloroses conseqüències. Pequín va forçar l'any passat les empreses del ram a controlar-los, però es tem que aquesta necessària batalla encobreixi un pas més de la censura. La companyia Sina té un centenar de rastrejadors treballant les 24 hores, als quals se suma el cos de ciberpolicies de Pequín. Per ara, tots els intents d'embridar Weibo han fracassat. Els ciberpolicies sempre van a remolc: la velocitat de reenviament dels internautes impossibilita l'eliminació dels missatges.