El Periódico

Concierto Beatles

Transport ferroviari / El futur

La UE ratifica i dota el corredor mediterrani com a eix prioritari

Aportarà 23.200 milions fins al 2020 per a infraestructures de transport

PP i PSOE inclouen com a possibilitat l'estudi de la viabilitat de l'eix central

ELISEO OLIVERAS
BRUSSEL·LES

Dimecres, 20 de novembre del 2013

El Parlament Europeu va aprovar ahir la dotació final de les ajudes europees per cofinançar les grans xarxes de transport prioritàries de la Unió Europea (UE), que disposaran de 23.200 milions per al conjunt del període 2014-2020. L'Eurocambra va acordar també la inclusió definitiva dels corredors ferroviaris mediterrani i atlàntic a la llista d'eixos prioritaris de transport de la Unió Europea, amb dret a ajudes europees per al seu finançament i a poder rebre finançament mitjançant emissions de bons europeus per a projectes recolzats pel Banc Europeu d'Inversions (BEI) i la Comissió Europea.

El corredor ferroviari central a través d'un tunel al Pirineu, que el Govern de Mariano Rajoy va intentar incloure a l'últim minut en la denominada xarxa bàsica de xarxes transeuropees prioritàries, ha quedat definitivament exclòs del programa de projectes a posar en marxa. No obstant, els diputats espanyols del PP i del PSOE van aconseguir incloure en el reglament la possibilitat que es puguin cofinançar estudis d'avaluació sobre el corredor ferroviari central pirinenc i la seva viabilitat, de cara a una eventual inclusió d'aquest en una futura revisió de la xarxa de projectes prioritaris de la UE.

INTERCONNECTAR EUROPA / El denominat programa Connectar Europa comptarà amb un pressupost total de 29.300 milions d'euros per a la UE en tot el citat període 2014-2020. D'aquesta xifra, 23.200 milions es dedicaran a les esmentades xarxes prioritàries de transport, 5.120 milions a les xarxes energètiques i 1.000 milions més a les xarxes de telecomunicacions (les quantitats corresponen a preus del 2011).

Els projectes de transports prioritaris inclosos en la xarxa bàsica europea, com el corredor mediterrani i l'atlàntic, hauran d'estar acabats i operatius el 2030. Aquests projectes es beneficiaran d'una taxa de cofinançament amb càrrec al pressupost de la Unió Europea que podrà arribar fins a un màxim del 40%. El programa Connectar Europa i la seva dotació pressupostària van ser aprovats a l'Eurocambra per una contundent majoria de 583 vots a favor, 29 en contra i 30 abstencions.

A més dels dos eixos ferroviaris (Algesires-Almeria-Múrcia-València-Barcelona-Perpinyà i Algesires-Madrid-Bilbao-Bordeus), figuren inclosos a la llista de projectes prioritaris la ruta marítima Barcelona-València-Liorna, l'alta velocitat ferroviària entre la Corunya i Madrid, i les connexions ferroviàries Bilbao-Pamplona-Saragossa-Sagunt, Huelva-Sevilla i la Corunya-Vigo-Palència-Gijón.