El Periódico

Precaució: vianant amb mòbil

Diverses ciutats europees comencen a prendre mesures per protegir els vianants distrets per l''smartphone'

El 20% dels atropellaments estan causats per les 'badades tecnològiques', segons el 'British Medical Journal'

La ciutat alemanya d'Augsburg ha col·locat leds a la calçada als creuaments amb tramvies perquè fins i tot els que no aparten la mirada del mòbil sàpiguen quan està en vermell.

YOUTUBE / AUGSBURGER ALLGEMEINE

La ciutat alemanya d'Augsburg ha col·locat leds a la calçada als creuaments amb tramvies perquè fins i tot els que no aparten la mirada del mòbil sàpiguen quan està en vermell.

Divendres, 14 d'octubre del 2016 - 18:17 CEST

Cada vegada sorgeixen més iniciatives per protegir el creixent nombre de vianants que posen en perill la seva integritat física al distreure's amb el mòbil. La de l'Ajuntament de Sant Cugat, que aquest dijous va presentar un semàfor encastat a terra, només n'és l'última. Ciutats alemanyes, l'Estat de Suècia i a Espanya les ciutats d'Alcorcón i Talavera de la Reina han pres una variada sèrie de mesures que els experts en seguretat viària consideren positives tot i trobar-hi a faltar un enfocament més global. Opinen que els estats o fins i tot la Comissió Europea haurien de marcar el camí a seguir per abordar un fenomen que de tan estès que està ja té fins i tot nom: són els ‘smombies’ (de 'smartphone' i 'zombies').

A Espanya ni les administracions ni cap organització privada han estudiat el fenomen. En les dades oficials d'atropellament de vianants no hi figura la causa. Els únics punts de referència a mà dels investigadors figuren en un estudi portat a terme als Estats Units i publicat pel 'British Medical Journal'. Aquesta publicació científica va revelar que als països desenvolupats el 20% dels atropellaments estan causats per badades dels vianants, que en el 98% d'aquests accidents estaven fent servir l'‘smartphone’.

ESCRIURE MISSATGES, EL PITJOR

Després d'analitzar els comportaments de més de 1.000 vianants en el moment de travessar en una ciutat dels Estats Units, els mateixos investigadors van detectar que un de cada tres estava distret amb el mòbil: l'11% escoltava música, el 6% parlava i el 7% escrivia missatges. Aquesta última activitat es va revelar com la més perillosa. Els seus protagonistes eren gairebé quatre vegades més propensos a ignorar els senyals, a travessar pel mig o a deixar de mirar cap a les dues bandes abans de baixar de la vorera que la resta dels vianants.

L'estudi és del 2013 i des d'aleshores l'ús del mòbil a tota hora i per a tot no ha deixat de créixer. No és gens forassenyat pensar que un estudi semblant a Espanya donaria resultats encara més alarmants, ja que és el país líder de la UE en penetració del mòbil, amb el 81%.

Sant Cugat s'ha inspirat en ciutats les alemanyes d'Augsburg i Colònia per al semàfor de terra. En aquestes, la fila de llums vermells està situada al costat de les parades de tramvia i s'encenen al mateix temps que ho fa el del semàfor tradicional. Si s'acosta el tramvia, els leds comencen a parpellejar per alertar el vianant que només té ulls per a Whatsapp, Facebook o Google Maps.

UN PUBLICITARI ATROPELLAT

La iniciativa de Suècia ni tan sols va sorgir de l'Administració. Va ser Jacob Sempler, un publicista atropellat quan teclejava un missatge, el que va dissenyar un senyal triangular de perill amb dues persones mirant el mòbil a l'interior. Després de fabricar-lo i penjar-lo pel seu compte en diversos carrers la reacció entusiasta de les xarxes socials va fer rectificar a l'administració que les havia retirat per no estar homologades. Avui està inclosa en el codi de circulació suec i instal·lada en cruïlles on hi ha més risc de badar.

El municipi madrileny d'Alcorcón ha optat per una solució que a la llarga potser serà la que tindrà més futur. Si és el mòbil el que distreu el vianant, avisem-lo a través del mòbil, van pensar. Dit i fet. La consultora tecnològica SrBurns ha creat un aplicació, Cebrapp, que avisa quan el vianant s'acosta al semàfor. S'ha de tenir activat el 'bluetooth' perquè l'aparell es connecti amb els dispositius instal·lats per Samsung en deu semàfors de la ciutat.

La iniciativa més econòmica i, per tant, les més fàcil d'implantar són els missatges d'advertència pintats als passos zebra de Talavera de la Reina (Toledo), però tenen un problema. Els que només tenen ulls per a la pantalleta del mòbil no és probable que els vegin.

Alguns països i estats nord-americans han començat a imposar multes, però la mateixa administració federal ha arribat a la conclusió que no és efectiu. Tot i ser molt important, tampoc sembla prou la conscienciació perquè els protagonistes aixequin la vista de la pantalleta. Les campanyes empreses en aquest països han tingut un èxit molt limitat.

Cinc anys de retard en el codi de les ciutats

A Espanya ni tan sols s'han desenvolupat campanyes oficials de conscienciació. Les que poden trobar-se a internet les han llançat la Fundació Mapfre (“Vianants i 'smartphones', un risc en augment”) i l'associació Pantalles Amigues (“Vianants i 'smartphones': riscos de vialitat al fer servir el cel·lular”).

El subdirector de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit (SCT), Rafael Olmos, recorda que a nivell normatiu la Direcció General de Trànsit (DGT) té uns cinc anys de retard en l'aprovació del nou reglament de circulació, el que precisament hauria d'abordar els canvis normatius pendents per millorar la mobilitat urbana.

Olmos creu que la iniciativa de Sant Cugat va "per bon camí". "Aquesta tendència de la mobilitat està molt implantada i hem d'adaptar-nos per evitar els riscos que comporta", reconeix.

Anna Ferrer, consultora de seguretat viària del Banc Mundial, creu que la ciutat és dels vianants i que la seva subespècie tecnològica ha arribat per quedar-se. “Mentre no arriba la ciutat ideal, en què els cotxes no hi haurien de ser, les iniciatives com les de Sant Cugat són bones si donen resultat”, adverteix.

El central ha hablado del polémico cántico de Carvajal a su llegada a Barcelona después de su viaje relámpago a Italia