elPeriódico.cat

Registrar-se | Iniciar Sessió
CIENTÍFICA I DIVULGADORA

La biòloga nord-americana Lynn Margulis mor als 73 anys

Va contribuir a l'estudi sobre l'origen de la vida, l'evolució dels bacteris i la hipòtesi Gaia

Dimecres, 23 de novembre del 2011 - 14:20h. Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text
ANTONIO MADRIDEJOS / Barcelona

La biòloga nord-americana Lynn Margulis, coneguda especialment pels seus estudis sobre l'origen de la vida i l'evolució de les cèl·lules i els bacteris, així com per la seva contribució a la hipòtesi Gaia, va morir dimarts a casa seva, a Armherst (EUA), als 73 anys. Havia patit feia poc un ictus, del qual no es va recuperar.

Margulis, nascuda a Chicago el 1938, era llicenciada en Ciències per la Universitat de Chicago i doctora per la de Califòrnia-Berkeley. Va ser catedràtica a la Universitat de Boston i actualment era professora del departament de Geociències de la Universitat de Massachusetts.

Margulis va mantenir un contacte estret amb Catalunya, i fins i tot va treballar amb bacteris al delta de l'Ebre. Parlava perfectament espanyol i col·laborava amb diversos investigadors de la Universitat de Barcelona (UB). La investigadora, que va ser la primera dona de l'astrofísic Carl Sagan, ja desaparegut, tenia un esperit divulgatiu inigualable, molt atractiu per al gran públic que assistia a les seves nombroses conferències o llegia els seus llibres, de prosa molt amena.

Hipòtesi Gaia

A partir dels seus estudis sobre bacteris, la investigadora va proposar una hipòtesi, original i controvertida, com a mecanisme evolutiu per originar noves espècies. Es tracta de la simbiogènesi: dos organismes que han evolucionat per separat s'associen en un determinat moment, la seva associació resulta beneficiosa en el mitjà en què viuen i finalment acaben sent un únic organisme. Els postulats de Margulis encaixen perfectament en la teoria darwinista de l'evolució: els organismes apareguts per simbiosi serien varietats més ben adaptades que superen la selecció natural.

A finals dels anys 60, el físic britànic James Lovelock, amb el suport científic de Margulis, va llançar la cèlebre hipòtesi que la Terra i tots els seus éssers vius constitueixen una entitat complexa autoregulada, que van anomenar Gaia.

Vots:
+0 votar a favor
-0 votar en contra
Compartir: delicious digg technorati yahoo meneame facebook buzz
Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text

Escriviu el vostre comentari:

AVÍS: El comentari no pot superar els 500 caracters

PER PARTICIPAR HEU DE SER USUARI REGISTRAT. (Registrar | Iniciar sessió)

Societat

El +

El més
Mostrar grup El més llegit
Ocultar grup El més comentat
Mostrar grup El més valorat
Mostrar grup El més enviat