elPeriódico.cat

Registrar-se | Iniciar Sessió
FENOMEN CÒSMIC EXTRAORDINARI

Una estrella n'indueix una altra a la mort i crea un forat negre

Investigadors espanyols assenyalen a un "assassinat estel·lar" com a explicació de l'enigma de l''erupció de Nadal'

Dijous, 1 de desembre del 2011 - 20:46h. Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text
EFE / València

Investigadors espanyols han descobert com una estrella n'indueix una altra a la mort, un assassinat estel·lar que transcorre en poc més de mitja hora i a conseqüència del qual s'origina un forat negre amb una massa una mica més gran que la del Sol i un diàmetre d'uns 20 quilòmetres.

L''assassinat estel·lar' que han descobert un grup d'investigadors espanyols.

Més informació

La revista Nature publica aquesta investigació, realitzada per un grup internacional encapçalat per Christina Thöne i Antonio Ugarte Postigo, de l'Institut d'Astrofísica d'Andalusia (Granada), en col·laboració amb Miguel Ángel Aloy i Petar Mimica, de la Universitat de València. S'hi troba una explicació plausible a l'enigma que proposa l'erupció de Nadal, una emissió de raigs gamma (GRB, en la sigla en anglès) de més de mitja hora de durada que va passar el 25 de desembre del 2010.

Aquesta erupció de Nadal, o GRB101225A segons la seva identificació científica, és el resultat d'una estrella de neutrons fusionant-se amb el nucli d'heli d'una estrella gegant i antiga, a una distància de la Terra del voltant de 5.500 milions d'anys llum.

Explosió gegant

Aquest sistema binari "exòtic" va passar per una fase en què l'estrella de neutrons va penetrar a l'atmosfera de l'estrella companya gegant i a l'arribar al seu nucli s'hi va fusionar, cosa que va desencadenar una explosió gegant, inicialment invisible des de la Terra, i possiblement també el naixement d'un forat negre. La tremenda quantitat d'energia alliberada per l'explosió va ser canalitzada lluny del centre de l'estrella a velocitats pròximes a les de la llum.

Segons Miguel Ángel Aloy, abans es pensava que la majoria de les GRB s'associaven a estrelles més grans que el Sol, les quals acaben produint supernoves. Però l'erupció de Nadal, segons Aloy, és una GRB "estranya", amb propietats diferents de les que es coneixien fins ara, i que podria considerar-se com una evidència que existeix una nova manera de produir forats negres estel·lars.

"Una estrella massiva mor formant una supernova, mentre que aquesta ha estat induïda a la mort per la seva companya, que ha anat caient fins a arribar al nucli de l'estrella, on s'indueix una explosió supernova inusual (de fet, hauria passat inadvertida si no hagués estat per la detecció de la GRB) i un objecte molt compacte, possiblement un forat negre", ha explicat.

"Assassinat" en directe

Aloy ha comentat que són habituals les parelles d'estrelles (sistemes binaris), "però no s'havia vist mai gairebé en directe aquest assassinat estel·lar". La propietat més inusual d'aquesta GRB és que conté una "contribució tèrmica a l'espectre extraordinàriament potent", i els investigadors consideren que aquest component tèrmic suposa "un repte per al paradigma ben consolidat que explica que la radiació emesa després de l'erupció de raigs gamma és de tipus no tèrmic (sincrotró)".

Les erupcions de raigs gamma són flaixos de radiació ultraintensa que poden arribar a la Terra des de qualsevol direcció de l'espai. Són fenòmens tan potents i energètics que un de sol pot ser tan lluminós com totes les estrelles visibles simultàniament al cel, però només durant uns quants segons.

Nova manera de morir

"Aquesta erupció realment ens va sorprendre a tots i tenia multitud de propietats anodines, cosa que ens va motivar a considerar un ampli ventall de possibles explicacions, fins i tot algunes de relacionades amb la possibilitat que es tractés d'un esdeveniment estrany a la nostra pròpia galàxia", explica en un comunicat l'investigador Petar Mimica.

"La classificació de les GRB podria haver de ser revisada en vista d'aquestes observacions recents, segons les quals les estrelles sembla que han trobat noves maneres de morir", conclouen els investigadors.

Vots:
+0 votar a favor
-0 votar en contra
Compartir: delicious digg technorati yahoo meneame facebook buzz
Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text

Escriviu el vostre comentari:

AVÍS: El comentari no pot superar els 500 caracters

PER PARTICIPAR HEU DE SER USUARI REGISTRAT. (Registrar | Iniciar sessió)

Una estrella n'indueix una altra a la mort i crea un forat negre

Simulació de l''asassinat estel·lar'.

 

Societat

El +

El més
Mostrar grup El més llegit
destacado

26/05/2012 Esports

De BCN a Nova York

destacado

26/05/2012 Barça

L'himne més curt

destacado

26/05/2012 Barça

El Pep tanca el cercle

25/05/2012 Barça

Gol abans del partit

Ocultar grup El més comentat
Mostrar grup El més valorat
Mostrar grup El més enviat