Més d'un milió d'euros (exactament 1,5), la majoria en bitllets de 500 euros guardats en bosses de plàstic en un armari. Aquest és el robatori que les responsables del monestir de Santa Lucía -una comunitat cistercenca femenina i de clausura que fa gairebé mig segle que està ubicada al barri saragossà de Casablanca- van denunciar dilluns passat a la policia.
Informació publicada en la página 23 de la secció de cv Sociedad de l'edició impresa del dia 08 de març de 2011 VEURE ARXIU (.PDF)
El Cos Nacional de Policia, sota la coordinació del jutjat d'instrucció número 9 de Saragossa, ha obert una investigació en la qual també s'indaga l'origen dels diners, ja que la tinença en efectiu d'una quantia tan elevada com a mínim crida l'atenció pel fet que es tracta d'una comunitat religiosa d'aquest tipus. El detall dels bitllets de 500 guardats en bosses de plàstic dins d'un armari també va cridar l'atenció als encarregats de la investigació.
Les religioses van trobar a faltar els diners a primera hora del matí del dilluns de la setmana passada. Aquella nit, mentre elles dormien, algú va forçar una de les portes d'accés a un dels edificis del convent i va regirar-ne l'interior. Les responsables de la comunitat es van adonar ràpidament de l'elevada quantia del botí del robatori.
Les integrants de la comunitat religiosa es dediquen a diferents tasques, com l'enquadernació i la restauració de llibres, així com la recuperació de pergamins.
LA 'MONJA PINTORA' A Santa Lucía hi viu Isabel Guerra, coneguda com la monja pintora, una artista amb una cotització que va en augment. Qualsevol dels seus dibuixos pot costar entre 2.500 i 12.000 euros i els seus quadros arriben a assolir els 48.000 euros en el mercat de l'art. Guerra acostuma a exposar cada tres o quatre anys i ven tot el que exposa. De fet, a la galeria Sokoa de Madrid, que porta la seva representació, acostuma a haver-hi una llista d'espera de compradors. Guerra va ser protagonista l'any 2000 d'una polèmica i exitosa exposició retrospectiva a La Lonja de Saragossa que van veure 120.000 persones.
Un dels primers aspectes que ha de determinar la policia és si el robatori va ser un episodi de fortuna d'un lladregot que es va topar amb una quantitat milionària per casualitat o si, al contrari, és el cop d'un lladre de guant blanc que va anar a buscar el cobejat botí allà on ell sabia que era.
Cap d'aquestes dues hipòtesis és descartable a priori, encara que totes dues generen preguntes: ¿Qui decidiria assaltar, amb intenció de robar, un edifici de parets gruixudes i de pla desconegut habitat per una comunitat que, almenys en teoria, passa amb el mínim per sobreviure? ¿I qui podria tenir fora dels murs del convent una informació tan precisa com el lloc exacte on unes pies monges custodiaven una fortuna en bitllets de 500 euros? La policia ho està investigant.
25/05/2012 Societat
26/05/2012 Barça
25/05/2012 Barça