Els quatre milions de vacunes que han sobrat després de l'episodi de pandèmia de la grip A a Espanya –unes 400.000 d'aquestes dosis les ha pagat la Conselleria de Salut catalana– acabaran en una incineradora. La decisió s'adopta després que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) hagi recomanat l'aplicació, l'hivern que ve, d'una vacuna trivalent, que ja inclou una soca contra la grip A, van confirmar ahir fonts del Ministeri de Sanitat i Afers Socials després que EL PERIÓDICO ho avancés la setmana passada.
Un empleat de la farmacèutica Sanofi Pasteur, a Val de Reuil (França), empaqueta la vacuna contra el virus H1N1, l'octubre passat. EFE / HORACIO VILLALOBOS
Informació publicada en la página 19 de la secció de cv Sociedad de l'edició impresa del dia 12 de agost de 2010 VEURE ARXIU (.PDF)
Seran els laboratoris farmacèutics fabricants del preventiu els encarregats de destruir les vacunes, perquè «no tenen utilitat», va dir el secretari general de Sanitat, José Martínez Olmos. Amb aquesta mesura, el Govern dóna sortida a la quantitat sobrant de vacunes adquirides en plena psicosi per la grip A, que van anar a càrrec, la majoria, de les autonomies. Les dosis que ara seran eliminades tenen un cost de 28 milions d'euros.
Les instruccions que es van donar ahir des del ministeri són clares: els dipòsits de vacunes excedentàries han de ser enviats per cada conselleria als seus respectius distribuïdors farmacèutics, amb els quals ja s'ha negociat la devolució. «Ells els donaran el mateix tractament que s'aplica als excedents de la vacuna de la grip estacional, que, com que canvien cada any, no es poden utilitzar», va indicar un portaveu de Sanitat. La diferència és que cada dosi de vacuna contra la grip A costa 7,3 euros, mentre que la de grip estacional només en val 0,70. El mateix portaveu va afegir que la devolució als fabricants i la destrucció no comportarà cap cost addicional per a les administracions públiques.
Espanya va adquirir 13 milions de dosis per afrontar la pandèmia, encara que finalment només se n'han utilitzat uns tres milions. De la resta, quatre milions es van donar a l'Organització Panamericana de la Salut i dos milions es guarden en estoc com a mesura de prevenció. A Catalunya, la Generalitat va comprar 1,2 milions de vacunes, de les quals finalment només se'n van administrar unes 200.000. El milió de dosis restants es va enviar a Madrid perquè s'afegís als excedents d'altres comunitats.
VACUNA TRIVALENT / El ministeri també va confirmar que, tal com ha recomanat l'Organització Mundial de la Salut (OMS), la vacuna per a la pròxima campanya contra la grip serà trivalent, és a dir, que immunitzarà tant contra la grip A com contra les dues soques de l'estacional que més hagin circulat durant l'hivern de l'hemisferi sud, molt probablement la A/H3N2 i la B7H1N1, van indicar experts consultats per aquest diari.
D'aquesta manera, queda descartada la doble vacunació apuntada per alguns experts.
La decisió sobre la quantitat de vacunes que s'adquiriran l'hivern que ve (encara que tot sembla assenyalar que la xifra rondarà els 10 milions de dosis de cada any) l'adoptarà al setembre el Consell Interterritorial de Salut, que està presidit per la ministra Trinidad Jiménez i que integren els 17 consellers autonòmics de salut.
Els grups de risc a vacunar seran, amb tota probabilitat, els grups tradicionals de la grip estacional i no els que van ser especificats com de risc per a la grip A. «De fet –va explicar l'epidemiòleg Antoni Trilla–, els nens són, en aquests moments, el grup més ben immunitzat contra la grip A, ja que molts d'ells la van patir l'hivern passat i això ja els ha immunitzat».
25/05/2012 Societat
26/05/2012 Barça
25/05/2012 Barça