RELIGIÓ MUSULMANA

Lleida pressiona els musulmans perquè construeixin la mesquita

«No és obligació de l'ajuntament proveir temples de culte», diu l'alcalde

L'imam recupera el projecte del temple al ser tancada la seu del carrer del Nord

Divendres, 23 de juliol - 00:00h.

L'Ajuntament va intentar matar dos pardals d'un tret al precintar dimecres passat la polèmica mesquita ubicada al carrer del Nord de la ciutat, dirigida per l'imam salafista (l'ala més radical de l'islam), Abdelwahab Houzi. Per un costat, el consistori lleidatà resolia un problema de falta de seguretat en un local amb capacitat per a un total de 240 persones en què se n'havien arribat a reunir més de 1.000. Per l'altre, ha propiciat que la comunitat musulmana lleidatana torni a parlar de construir una nova mesquita en un solar d'un polígon industrial que el mateix ajuntament els va cedir ja fa tres anys.

El 25 de juny passat, la policia local va arribar a comptar 1.200 persones reunides a la mesquita del Nord i aleshores l'ajuntament va perdre la paciència. Ja l'any 2008 i l'any 2009 havia obert expedients per excés d'aforament amb multes per un import de 400 i 600 euros, respectivament. Paral·lelament, els responsables del temple han anat posposant el projecte de construcció de la nova mesquita. L'estiu passat l'imam va argumentar que no hi havia diners –per culpa de la crisi, segons va assegurar–i va plantejar aixecar una carpa, que teòricament havia d'haver estat llesta el mes de febrer passat.

EL PROJECTE REVIU Ahir, pressionat per la clausura de les instal·lacions del carrer del Nord, l'imam Houzi va anunciar, davant un centenar de fidels, que el projecte de la mesquita reviu. Serà una construcció a mig camí entre el gran temple previst el 2007 i la carpa de la qual es va parlar l'any passat, feta «de mòduls prefabricats».

És la solució per a l'alcalde. «El futur de la mesquita és que en construeixin una al solar que tenen habilitat per a això», va declarar Àngel Ros (PSC). Ho pot dir més alt, però no més clar. «No és en absolut obligació de l'ajuntament proveir temples de culte», va dir Ros.

I és que les relacions entre l'Ajuntament de Lleida i els líders musulmans s'han enrarit en els transcurs dels últims temps. Sobretot, després que algunes veus crítiques comencessin a assenyalar l'imam Houzi com el responsable de la desaparició dels diners recaptats per a les obres del nou temple.

SENSE PERMÍS / Tampoc se li va posar bé ahir a l'ajuntament que els musulmans es presentessin a resar, sense autorització municipal, en un pavelló del parc dels Camps Elisis. El consistori no té inconvenient a cedir aquest espai perquè els musulmans resin els divendres durant els mesos d'estiu, però sempre que se li demani permís.

Mentre pregaven ahir, policies de paisà, discrets, van advertir als líders de la comunitat que aquesta situació no es podia repetir. «Els responsables de la mesquita han d'asseure's, han de buscar una solució al problema de seguretat i salubritat», deia ahir la regidora de Seguretat Ciutadana, Sara Mestres. La regidora espera per avui l'escrit en què l'imam precisi hores i dies en què vol utilitzar el pavelló públic. Per resar entre setmana, l'alcalde ha suggerit als musulmans que se'n vagin a casa seva: «Jo reso a casa quan vull», va dir ahir Ros.

El tancament del local ha causat malestar i disgust entre els fidels musulmans de la ciutat. Veïns del carrer del Nord, en canvi, van mostrar la seva viva satisfacció davant la mesura, que reclamaven des de fa temps. Segons la seva opinió, la mesquita causava molts problemes de convivència.