El Periódico

LES RELACIONS ENTRE LA POLÍTICA I EL QUART PODER

Podem veta EL PERIÓDICO, 'El País', la SER, 'El Independiente' i 'OK Diario'

La força morada exclou d'un esmorzar informatiu els mitjans que no li generen "confiança"

Al·lega que era una trobada "privada" i commina els apartats a preguntar "als passadissos"

Podem veta EL PERIÓDICO, 'El País', la SER, 'El Independiente' i 'OK Diario'

JOSE LUIS ROCA

 

EL PERIÓDICO / BARCELONA

Dilluns, 19 de juny del 2017 - 13:56 CEST

La direcció de Podem ha decidit vetar a quatre mitjans de comunicació l'accés a un esmorzar informatiu que ha tingut lloc aquest dilluns a la seu del partit a Madrid, organitzat pel secretari de comunicació de la formació, Juan Manuel del Olmo. Les capçaleres afectades són EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, 'El País', la Cadena SER, 'El Independiente' i 'OK Diario?

Durant l'esmorzar, al qual han assistit 16 mitjans, els periodistes que sí que hi han sigut convidats han manifestat el seu malestar per la decisió de vetar mitjans que han cobert l'actualitat de Podem des del seu naixement, el 2014. Davant les queixes, Del Olmo ha confirmat que determinades empreses informatives no han sigut convidades per falta de "confiança" i ha fet referència a anteriors episodis de “coincidències i conflictes”.

La secretària de participació de Podem, Noelia Vera, ha assenyalat en una roda de premsa posterior que “no era un esmorzar públic”, sinó un acte “privat” i que a les rodes de premsa estan “les portes obertes a tots els mitjans”. També ha animat els periodistes, encara que hagin sigut vetats a aquest esmorzar, a preguntar als “passadissos” i la “cafeteria” del Congrés. No ha respost qui ha pres aquesta decisió i si està consensuada pels òrgans directius de Podem.

La decisió d'excloure mitjans de trobades informatives, en 'off' o en obert, no té precedents en la cobertura informativa de partits polítics a Espanya.

ELS PRECEDENTS

Es dona la circumstància que la direcció de Podem sorgida del congrés de Vistalegre 2 havia sol·licitat informalment a les cúpules de diversos mitjans la destitució d'alguns redactors que cobreixen el partit. L'incident es produeix després que al març els informadors demanessin empara a l'Associació de la Premsa de Madrid per l'“assetjament sistemàtic” i les “pressions” de la direcció morada perquè se sotmetessin a les seves indicacions per elaborar les notícies.

L'associació va emetre llavors un comunicat en què va denunciar aquestes conductes i va recordar que és “incompatible amb el sistema democràtic” que un partit “tracti d'orientar i controlar la feina dels periodistes i limitar la seva independència”. Podem va negar llavors que hi hagi una llista negra de mitjans de comunicació proscrits per defensar la seva independència i no sotmetre's a les directrius podemistes, i va desmentir les acusacions de pressió.

El filial regresa a la División de Plata dos años después de perder la categoría