Urdangarín haurà d'explicar al jutge els negocis realitzats per l'Institut Nóos amb la comunitat de Balears i amb la Comunitat Valenciana pels quals "hagi estat perceptor de fons públics", segons recull l'acte judicial fet públic aquest matí. El magistrat interrogarà al duc sobre l'execució del que es va acordar amb els dos governs autonòmics, la rendició de comptes portada a terme, així com per les persones que hagin participat en els fets o se n'hagin beneficiat, el destí d'aquests fons públics i el seu tractament fiscal.
El jutge Castro ha aixecat aquest dijous el secret de sumari de la investigació del 'cas Nóos'. ATLAS
Iñaki Urdangarín parla amb la seva dona, la infanta Cristina, amb la resta de la família reial, durant els actes del dia de la Hispanitat, el 12 d'octubre passat. JOSÉ LUIS ROCA
Segons l'acte, la data fixada per a la declaració d'Urdangarin, el 6 de febrer, serà suficient perquè pugui personar-se en la causa i rebre còpia digital de tot allò que s'ha dut a terme fins ara en la instrucció i conèixer els "indicis racionals de criminalitat" que se'n derivin. El jutge decreta al mateix acte l'aixecament de l'"especial sigil" decretat cap a aquesta causa des del 4 d'agost, perquè dimecres va finalitzar l'examen de tota la documentació intervinguda en els registres portats a terme a Barcelona i la valoració de les declaracions preses a imputats i testimonis fins al moment.
El jutge Castro també ha citat el soci d'Urdangarín a l'Institut Nóos, Diego Torres, i altres directius vinculats a aquesta fundació com Ana María Tejeiro, Marco Antonio Tejeiro, Salvador Trinxet i Miguel Tejeiro. A tots ells els prendrà declaració el 5 de gener sobre els mateixos fets pels quals es prendrà declaració a Urdangarín.
També declararan com a imputats en aquesta causa l'exdirector general d'Esports del Govern, José Luis Pepote Ballester; l'exdirector de la Fundació Illesport Gonzalo Bernal, i l'exgerent de l'Institut Balear de Turisme (Ibatur) Juan Carlos Alía, citats el 25 de gener, per declarar sobre la gènesi dels negocis del Govern balear amb Urdangarin i Torres.
El Tribunal Superior de Justícia de Balears (TSJIB) ha confirmat la citació d'Urdangarín per declarar davant els jutjats el dia 6 i ha assenyalat que aquesta data es podria avançar si així ho sol·licita la representació legal del duc de Palma i ho permet la disponibilitat del jutjat, el Ministeri Fiscal i les parts personades.
El cas sobre l'Institut Nóos, que la policia ha anomenat operació Babel, es va iniciar de rebot al sortir les seves activitats en el sumari del cas Palma Arena, que instrueix des de fa anys el jutge Castro al voltant de nombrosos casos de suposada corrupció detectats durant el Govern de Matas.
L'aixecament del secret de sumari de la peça separada del cas Palma Arena que afecta les activitats d'Urdangarín s'ha aixecat l'endemà que el Rei fes públics, per primera vegada en 32 anys, els comptes de la Casa Reial i pocs dies després del difícil discurs nadalenc del Monarca.
Fonts de la investigació ja van avançar a EL PERIÓDICO que l'aixecament del secret del sumari s'avançaria a finals d'aquest mes i que coincidiria amb la imputació del duc de Palma. En un principi, s'havia apuntat que les dues decisions es postergarien fins a principis de l'any que ve, per examinar amb calma i rigor els documents incautats als registres i l'anàlisi dels testimonis. Finalment, s'ha optat per avançar el calendari. L'avançat estat dels treballs de rastreig i la inquietud que embarga la família reial han precipitat les previsions.
El cas afecta de ple la posició del gendre del Rei, investigat per possible frau a l'Administració, apropiació de fons públics, falsedat documental, frau fiscal i evasió de capitals, a partir d'un entramat d'empreses instrumentals creades al voltant de l'Institut Nóos, que va arribar a captar uns 17 milions d'euros d'institucions públiques i empreses privades.
Com que el secret de sumari s'ha aixecat alhora que es produeix la seva imputació, la defensa d'Urdangarín tindrà accés a tota la documentació obrant a la peça, el secret de la qual va ser decretat el juliol pel jutge instructor, José Castro. En la declaració d'Urdangarín, totes les parts personades hi podran estar presents i fer preguntes que mirin de matisar respostes donades al fiscal Pedro Horrach i al jutge Castro.
25/05/2012 Societat
26/05/2012 Barça
25/05/2012 Barça