• Dissabte 26 maig 2012, 13:07 h

elPeriódico.com

Registrar-se | Iniciar Sessió
La precampanya catalana | Les propostes

ICV obre la porta a la secessió si fracassa l'aposta federalista

Herrera afirma que els independentistes han de ser «aliats» d'Iniciativa

Dijous, 9 de setembre del 2010 Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text
JOSE RICO
BARCELONA
Vots:
+0 votar a favor
-0 votar en contra

Federalisme o independència. Aquesta espècie de tot o res és la proposta d'ICV-EUiA per trobar un encaix còmode de Catalunya a Espanya. Tot i aferrar-se al model federal com la millor solució per al futur de l'autogovern, els ecosocialistes saben que han d'adaptar el seu discurs per si, algun dia, aquesta via fracassa completament. Davant d'aquesta hipòtesi, el candidat d'Iniciativa, Joan Herrera, va admetre ahir que la ruptura és una opció no descartable, de manera que el partit ha de fer l'esforç d'acostar les diferències amb l'esquerra independentista.

Edició Impresa

Edició Impresa

Versió en .PDF

Informació publicada en la página 17 de la secció de Política de l'edició impresa del dia 09 de setembre de 2010 VEURE ARXIU (.PDF)

A les portes d'una campanya electoral que estarà marcada pel debat identitari, Herrera va presentar les seves credencials en aquest terreny en una conferència sobre «el federalisme del dret a decidir», l'aposta ecosocialista per sortir de la situació generada arran de la retallada de l'Estatut. Dirigint-se a l'electorat que comparteixen ICV i ERC, el candidat va instar al «diàleg» entre els independentistes i els federalistes.

De fet, va plantejar un exercici de retroalimentació. «L'independentisme hauria d'acceptar el pacte federal com un pas més del seu projecte per anar canviant la correlació de forces. I el federalisme no hauria de negar la possibilitat de la independència davant el fracàs del pacte federal». És a dir, mentre que els secessionistes assumeixen el model fe-

deral com la primera pedra per construir l'estat lliure, els federalistes deixen oberta la porta a la ruptura.

Aquest horitzó xoca amb la relació tensa que ICV ha mantingut sempre amb Esquerra, rival en el discurs esquerrà. Ara, Herrera li allarga la mà i, entre elogis -va parlar d'«independentisme gradualista, que fuig de salts al buit i comparteix la idea d'una identitat nacional oberta»-, li proposa que siguin «aliats», en part davant el «nacionalisme essencialista» de CiU.

REFERÈNDUM I NEGOCIACIÓ / El candidat d'ICV va reiterar la seva aposta per un referèndum per elegir entre tres opcions: autonomia, estat federal o estat independent. I va defensar la segona per ser el «punt de trobada en una societat diversa». Sobre els esculls de negociar amb Espanya, Herrera va afirmar que la unitat és imparable i pot ajudar que l'Estat perdi «estabilitat» i «legitimitat» si dóna sempre un cop de porta a les aspiracions de Catalunya.

Vots:
+0 votar a favor
-0 votar en contra
Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text

Escriviu el vostre comentari:

AVÍS: El comentari no pot superar els 500 caracters

PER PARTICIPAR HEU DE SER USUARI REGISTRAT. (Registrar | Iniciar sessió)

Comentari + votat

veure'ls tots

Política

El +

El més
Mostrar grup El més llegit
destacado

26/05/2012 Esports

De BCN a Nova York

destacado

26/05/2012 Barça

L'himne més curt

destacado

26/05/2012 Barça

El Pep tanca el cercle

25/05/2012 Barça

Gol abans del partit

destacado

26/05/2012 Barça

Una exhibició de comiat

Ocultar grup El més comentat
Mostrar grup El més valorat
Mostrar grup El més enviat